PRÁCE 🧰

Nejde nastartovat auto – co dělat?

18. 12. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat nabíječku baterií Pomocníci startu Nastartování auta Auto-moto baterie a nabíjení

Když nejde nastartovat auto, problémů může být několik. Někdy se velmi špatně diagnostikuje závada, jindy to jde poměrně snadno. Jak tedy poznat, kde je problém, když nejde nastartovat auto?

Auto nejde nastartovat, co dělat?

Pro přesnou diagnostiku je často nutné svěřit vůz do péče spíše servisu, který je vybavený diagnostikou. Ta umožní rozklíčovat, kde přesně je problém a jak drahé bude jeho vyřešení. V našem přehledu se pokusíme pokrýt závady, které se dají odstranit v domácích podmínkách.

Nejde nastartovat auto – diesel

U naftových motorů je více možností, proč nechytnou, zde jsou ty nejčastější, které jsou pro ně víceméně typické:

  • Mrzne a motor se nechce chytnout. Zde často padá podezření na žhavící svíčky, jejichž úkolem je připravit takové teplotní podmínky, aby se nafta po stlačení vznítila. Za mrazů jsou velmi potřebné, protože studená nafta ve studeném motoru nedosáhne stlačením tak vysoké teploty, aby začala sama hořet. Špatné žhavičky se projevují typicky postupně. Na podzim, když poprvé klesne teplota pod nulu, motor hůře chytá a startér déle točí. Jakmile přijdou tvrdší mrazy, je problém nastartovat. Výměnu zvládnete i sami, stačí trocha šikovnosti.
  • Špatné vstřikovače mají někdy velmi podobný projev, jako vadné žhavičky, bohužel. Typické jsou studené starty, nicméně i zde to obvykle nepřichází z ničeho nic a najednou. Vadný vstřikovač většinou dává znamení, že je něco v nepořádku, zvýšenou spotřebou a hrubším chodem motoru. Jakmile přijdou mrazy, pak je-li špatných vstřiků více, motor hůře startuje.
  • Zamrzlá nafta je také možnost, proč motor nechce naskočit. A je to varianta, která je poměrně levně řešitelná – stačí nechat naftu někde rozmrznout. Většinou se jedná o letní naftu, která vám třeba zůstala v nádrži až do zimy. Mráz způsobí, že se v ní vytvoří krystalky parafinů, které ucpou palivový filtr. Motor kvůli tomu nemůže nasát palivo a nenaskočí.

Nejde nastartovat auto – benzín i diesel

Bez ohledu na to, na jaké palivo jezdíte, je důležitý stav autobaterie. Línější otáčení startérem zapříčiní její příliš nízké napětí a startovací proud, tedy nedostatečně nabití. Pakliže slyšíte jenom cvakání relátka (poměrně hlučné rychlé cvakání), které jde kdesi z hlubin pod palubní deskou, je napětí natolik malé, že elektromagnet ani nevysune pastorek startéru. Nabijte baterii nebo ji vyměňte za novou a start by měl proběhnout bez problémů. Eventuálně můžete nastartovat vůz s pomocí jiného auta a startovacích kabelů.

Když je vina na straně startéru, je slyšet většinou buď jedno cvaknutí, což znamená buď vadnou cívku, nebo špatný kontakt. Případně se může startér otáčet, ale vinou nedostatečného vysunutí pastorku, nesepnou silové kontakty. Tak jako tak může u starších aut, která mají tuto komponentu relativně dobře přístupnou, pomoci poklepání kladivem na startér.

Imobilizér může také někdy pozlobit, zejména je-li v klíčku vybitá baterie. Tato závada se projevuje naskočením motoru a jeho následným zhasnutím během několika sekund. Pomůže buď vyměnit v klíčku baterii (typicky je to CR2026, CR2025 nebo CR2016), nebo použít jiný klíček.

Nejostudnější závadou je, když dojde palivo. Málokdy se stane, že by řidič dojel, zaparkoval a třeba druhý den neměl motor k dispozici palivo pro start. Teoreticky to však možné je a vyloučit to nelze. Proto berte v potaz i tuto variantu a případně nádrž dolijte, nezapomeňte, že může být potřeba palivový systém odvzdušnit.

Zdroj info: motor1, carandriver.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články