Auta, jejichž motory spalují naftu, byla dříve velmi populární. Nafta totiž byla výrazně levnější než benzín, navíc diesely mají menší spotřebu. Jenže ne všechno je tak růžové, jak se na první pohled může zdát.
Čím si lidé ničí dieselové motory?
Články na téma péče o motor auta:
- Čištění naftového motoru, jak na to?
- Čištění motoru - víte, jak na to?
- Chyby majitelů naftových aut - právě čtete
- Špatné starty dieselu za studena
- Nejčastější chyby majitelů naftových aut
- Optimální otáčky benzínového a dieselového motoru
- Špatné starty za tepla – diesel
- Proč motory časem ztrácí výkon
- Dieselový motor – čím si ho řidiči nejčastěji ničí?
- Přibývá olej v motoru – dá se s tím něco dělat?
- Podtáčení motoru a jeho efekty
- Motory 1.6 HDi – problémový, po úpravách držák
- Zajetí nového motoru. Je to vůbec dnes ještě potřeba?
Ano, dřív, když se na trhu daly vybrat opravdu velmi spolehlivé diesel motory, byla situace trochu jiná než dnes. Motorovému světu obecně vládla jednoduchost a typické drahé závady se nafťákům nestávaly tak často. Jenže dnes žijeme ve světě úplně jiném. Jaké jsou tedy nejčastější chyby těch, co si naftový vůz pořídili?
Doporučené intervaly výměny oleje
Ne, fakt nevěřte tomu, že nějaké mazivo si je schopno udržet dostatečnou kvalitu po 30 tisíc kilometrů. Ani ty nejdražší long-life oleje nemají moc šanci ustát takovou porci a přestávají plnit svoji funkci. Typická životnost oleje, než se vyčerpají aditiva, významně se změní jeho HTHS viskozita a nakupí se v něm otěry a nečistoty, je 15-20 tisíc kilometrů. I proto ti, kteří opravdu chtějí mít své auto co nejdéle, mění klidně po 10 tisících kilometrech.
Krátké trasy
Další zásadní problém – naftový motor není stavěný na krátké trasy. Je dělaný tak, aby se ohřál a poté ujel stovky kilometrů. Kdo ho honí po městě neohřátý, neustále mění otáčky a ještě k tomu ideálně za studena, ten si motor zbytečně opotřebovává a ničí.
Neohřívají
Souvisí to s předchozím bodem, on totiž nafťák je daleko citlivější na ohřátí než třeba nepřímovstřikový benzinový motor. Nejde o chladicí kapalinu, ale o olej v motoru, který se ohřívá významně déle. Jelikož vznětové motory pracují s vyššími tlaky, může provoz za studena vyústit v celou řadu závad.
Nečistí DPF
Filtr pevných částic funguje obvykle správně, pokud se pravidelně čistí, tedy vypaluje. Jenže to chvíli trvá, jsou k tomu potřeba vyšší dávky paliva a především ustálené tempo. A tím se obratem dostáváme zpět k těm krátkým trasám, na kterých se holt DPF nevyčistí. Řídící jednotka se o to pak začne snažit úpěnlivěji a úpěnlivěji, jenže majitel auta jí to vždycky přeruší. Vyústí to v ucpaný filtr pevných částic, což je většinou dost drahá závada.
Nekvalitní nafta
Aktuální ceny jsou dost vysoko, ale JZD ve vedlejší vesnici je má na nižší úrovni? Vybodněte se na to, raději tankujte tam, kde mají pořádnou výtoč a ideálně do každé nádrže přidávejte aditivum. Nebudou se tolik zanášet vstřikovače, spalování nafty bude probíhat tak, jak probíhat má, chod motoru bude klidnější a poskytovaný výkon bude vyšší. Nekvalitní nafta se podepíše hlavně na novějších agregátech s common-rail vstřikovacími systémy. Doby, kdy staré mercedesy uměly jezdit na kdeco, včetně fritovacího oleje, jsou pryč.
Zdroj médií: Depositphotos.