Oblíbenou mantrou prodejců aut v posledních letech se stalo tvrzení, že motor není potřeba zajíždět. Není to pravda, bohužel velká část zákazníků tomu uvěří.
Jak zajet nový motor a je to vůbec dnes ještě potřeba?
Články na téma péče o motor auta:
- Čištění naftového motoru, jak na to?
- Čištění motoru - víte, jak na to?
- Chyby majitelů naftových aut
- Špatné starty dieselu za studena
- Nejčastější chyby majitelů naftových aut
- Optimální otáčky benzínového a dieselového motoru
- Špatné starty za tepla – diesel
- Proč motory časem ztrácí výkon
- Dieselový motor – čím si ho řidiči nejčastěji ničí?
- Přibývá olej v motoru – dá se s tím něco dělat?
- Podtáčení motoru a jeho efekty
- Motory 1.6 HDi – problémový, po úpravách držák
- Zajetí nového motoru. Je to vůbec dnes ještě potřeba? - právě čtete
Problém zcela nového vozidla je v tom, že se chová trochu jinak, než jak se bude chovat třeba po nájezdu 5000 kilometrů. Pakliže vám tedy připadá, že je motor hlučný a moc se mu nechce do otáček, dejte autu šanci, dobře ho zajeďte a uvidíte, jak si věci časem sednou.
Zajetí nového motoru
Je dost rozdíl mezi zajížděním benzínového a naftového agregátu, a to především v potřebném kilometrovém proběhu. Vznětový motor totiž zpravidla vyžaduje pro úplné zajetí klidně trojnásobný počet ujetých kilometrů oproti motoru zážehovému. Řečí čísel se bavíme o 2000 až 3000 kilometrech pro benzín a 5000 až 10000 kilometrech pro diesel. Způsob zajíždění je víceméně stejný.
První zásadou je, nejezdit zpočátku příliš svižně. Na dálnici to klidně rozjeďte na povolenou stotřicítku, ale tak, abyste při zrychlování nepřekračovali polovinu až dvě třetiny otáčkového spektra motoru. Zejména první stovky kilometrů doporučujeme toto důsledně dodržovat. Zároveň netahejte při zajíždění přívěs a nezatěžujte auto na maximum jeho možností.
Také čtěte
Otáčky měňte. Pokud to situace dovoluje, klidně častěji řaďte a při městské padesátce můžete v klidu střídat čtyřku a pětku, eventuálně tam lupnout i trojku, pokud nebudou otáčky moc vysoké. Motor potřebuje nevytáčet do vyšších otáček, ale zároveň je fajn jeho zatížení měnit.
Už při koupi auta se domluvte na výměnu oleje mimo servisní plán. Mazivo s filtrem nechejte vyměnit mezi 1000 a 2000 kilometry. První výměna je velmi důležitá, protože olej bude obsahovat spoustu otěrů a drobným kovových špon. Výměna autu jenom prospěje.
Nestůjte dlouho s motorem klapajícím na volnoběh. Není to pro něj dobré, dlouho se bude ohřívat a pravděpodobně se takto neohřeje vůbec, protože moderní agregáty jsou velmi efektivní a zbytkového tepla nemají tolik, jako motory starší.
V manuálu k autu bude velmi pravděpodobně proces zajíždění popsaný. Po výrobcem stanovené porci kilometrů můžete pomalu motor vytáčet víc a víc, nikdy však ne za studena, vždy nechejte olej zahřát na provozní teplotu.
Nedoporučujeme se novým autem v průběhu zajíždění vypravit třeba na dovolenou k moři nebo nějakou jinou dlouhou cestu. Pakliže se projeví nějaká závada, velmi pravděpodobně to bude v průběhu prvních několika tisíc kilometrů. Ano, auto je sice v záruce, ale nechcete něco takového řešit na dálnici v Chorvatsku.
Není to jen o motoru
Sednou si potřebuje i převodovka. Manuální může být zpočátku hlučnější a řazení nebude asi úplně hladké. Postupně se však dráhy jakoby vymezí a kvalty začnou do sebe zapadat hladce. Nesnažte se řadit rychle, zpočátku dejte synchronům trochu víc času. Může se stát, že třeba zpátečka půjde řadit prvních deset tisíc kilometrů hůř a ne vždy na poprvé. V takovém případě vyšlápněte spojku a zkuste to znovu. I u zajetých aut je to běžný jev, ne vždy po zajetí zmizí.
Automat si potřebuje také trochu sednout, i elektronika si potřebuje vymezit rozsah hodnot, se kterými pracuje. DSG skříň může být hlučnější, nicméně od začátku by měly změny převodů probíhat bleskově. Hydroměniče by zase měly od prvního kilometru mít velmi plynulé řazení.
Zdroj médií: Depositphotos.
Diskuze (4)
A čím pomohu tomu, když spojku opět vyšlápnu a zkusím kvalt zařadit znovu?
Díky za odpověď!
Co se týče jedničky, pak u zajetého auta nebo vyloženě ojetiny, bych zkusil nastavit táhla řazení (což může pomoci i u auta nového), případně může pomoci výměna spojky, která už může být opotřebená. Způsobovat to může i mazivo v převodovce, respektive jeho nedostatek.