PRÁCE 🧰

Jak zajet nový motor a je to vůbec dnes ještě potřeba?

26. 3. 2024 3 min. čtení diskuze (4) Tipy a rady

Oblíbenou mantrou prodejců aut v posledních letech se stalo tvrzení, že motor není potřeba zajíždět. Není to pravda, bohužel velká část zákazníků tomu uvěří.

Zajetí nového motoru. Je to vůbec dnes ještě potřeba?

Problém zcela nového vozidla je v tom, že se chová trochu jinak, než jak se bude chovat třeba po nájezdu 5000 kilometrů. Pakliže vám tedy připadá, že je motor hlučný a moc se mu nechce do otáček, dejte autu šanci, dobře ho zajeďte a uvidíte, jak si věci časem sednou.

Zajetí nového motoru

Je dost rozdíl mezi zajížděním benzínového a naftového agregátu, a to především v potřebném kilometrovém proběhu. Vznětový motor totiž zpravidla vyžaduje pro úplné zajetí klidně trojnásobný počet ujetých kilometrů oproti motoru zážehovému. Řečí čísel se bavíme o 2000 až 3000 kilometrech pro benzín a 5000 až 10000 kilometrech pro diesel. Způsob zajíždění je víceméně stejný.

První zásadou je, nejezdit zpočátku příliš svižně. Na dálnici to klidně rozjeďte na povolenou stotřicítku, ale tak, abyste při zrychlování nepřekračovali polovinu až dvě třetiny otáčkového spektra motoru. Zejména první stovky kilometrů doporučujeme toto důsledně dodržovat. Zároveň netahejte při zajíždění přívěs a nezatěžujte auto na maximum jeho možností.

Otáčky měňte. Pokud to situace dovoluje, klidně častěji řaďte a při městské padesátce můžete v klidu střídat čtyřku a pětku, eventuálně tam lupnout i trojku, pokud nebudou otáčky moc vysoké. Motor potřebuje nevytáčet do vyšších otáček, ale zároveň je fajn jeho zatížení měnit.

Už při koupi auta se domluvte na výměnu oleje mimo servisní plán. Mazivo s filtrem nechejte vyměnit mezi 1000 a 2000 kilometry. První výměna je velmi důležitá, protože olej bude obsahovat spoustu otěrů a drobným kovových špon. Výměna autu jenom prospěje.

Nestůjte dlouho s motorem klapajícím na volnoběh. Není to pro něj dobré, dlouho se bude ohřívat a pravděpodobně se takto neohřeje vůbec, protože moderní agregáty jsou velmi efektivní a zbytkového tepla nemají tolik, jako motory starší.

V manuálu k autu bude velmi pravděpodobně proces zajíždění popsaný. Po výrobcem stanovené porci kilometrů můžete pomalu motor vytáčet víc a víc, nikdy však ne za studena, vždy nechejte olej zahřát na provozní teplotu.

Nedoporučujeme se novým autem v průběhu zajíždění vypravit třeba na dovolenou k moři nebo nějakou jinou dlouhou cestu. Pakliže se projeví nějaká závada, velmi pravděpodobně to bude v průběhu prvních několika tisíc kilometrů. Ano, auto je sice v záruce, ale nechcete něco takového řešit na dálnici v Chorvatsku.

Není to jen o motoru

Sednou si potřebuje i převodovka. Manuální může být zpočátku hlučnější a řazení nebude asi úplně hladké. Postupně se však dráhy jakoby vymezí a kvalty začnou do sebe zapadat hladce. Nesnažte se řadit rychle, zpočátku dejte synchronům trochu víc času. Může se stát, že třeba zpátečka půjde řadit prvních deset tisíc kilometrů hůř a ne vždy na poprvé. V takovém případě vyšlápněte spojku a zkuste to znovu. I u zajetých aut je to běžný jev, ne vždy po zajetí zmizí.

Automat si potřebuje také trochu sednout, i elektronika si potřebuje vymezit rozsah hodnot, se kterými pracuje. DSG skříň může být hlučnější, nicméně od začátku by měly změny převodů probíhat bleskově. Hydroměniče by zase měly od prvního kilometru mít velmi plynulé řazení.

Zdroj info: hyundai, škoda.
Zdroj médií: Depositphotos.
[email protected], 26. 3. 2024 10:07
Dobrý den, mohu se prosím zeptat, proč i u zajetých aut tam občas ta zpátečka popřípadě jednička (z mojí zkušenosti u první generace fábie a Octavie) nejde zařadit? Co tomu “tam brání”?
A čím pomohu tomu, když spojku opět vyšlápnu a zkusím kvalt zařadit znovu?
Díky za odpověď!
Jakub Mokříš, 26. 3. 2024 10:21
Dobrý den, díky za dotaz! U zajetých aut, pokud vyloučíme závady, se často stává, že nejde řadit zpátečka, což je přirozená vlastnost – obvykle nemá synchron a doslova může jít „zub na zub“, proto je nutné při jejím řazení stát. Zkuste sešlápnout a pustit spojku a zkusit to znovu.

Co se týče jedničky, pak u zajetého auta nebo vyloženě ojetiny, bych zkusil nastavit táhla řazení (což může pomoci i u auta nového), případně může pomoci výměna spojky, která už může být opotřebená. Způsobovat to může i mazivo v převodovce, respektive jeho nedostatek.
[email protected], 26. 3. 2024 10:24
Dobře, díky moc za odpověď, moc jste mi pomohl!
Daniel Hrubý, 27. 3. 2024 22:25
Když nejde zpátečka hned, dej neutrál, povol zlehka spojku, zuby se potočí a je to. Když jde jednička přes odpor, ale vždycky tam nakonec zapadne, tak teprve tehdy nech seřídit táhla. Když řadíš na místě a je fuk jestli s motorem nebo bez a kvalty tam jdou zlehka a přesně a jen občas se stane, že nezařadíš, udělej to samý, co u zpátečky. Jsou tam ozubený kola, jedno se netočí, druhý ano. Potřebuješ je srovnat. Na to táhla vliv nemají. Bože.... Počítám, že při řazení nahoru potíže nemáš. Když se nepovede zařadit dvojku a jedničku ( dolů ), zkus řadit při nižších rychlostech nebo zkus meziplyn jako na autě bez synchronů. Jednička se řadí, když jedeš krokem. V koloně běžné. Ale tam zas nestůj na spojce. Zničíš ji. Opotřebovaná spojka na řazení vliv nemá. To je chujovina. Ta jen prokluzuje a když začne prokluzovat, všimneš si toho, když jedeš na vyšší rychlostní stupeň. Prokluzující spojku na jedničku a dvojku nezažiješ. Protože pokud klouže na dvojku, už je spálená a klouzala už na čtverku. :-) . Navíc i když prokluzuje, pořád roztočí kola v převodovce a zařadíš. Některý auta trpí na synchrony. Prostě nemají rády necitlivé řazení a pak se opotřebují, něco udělají otěry v oleji a olej je důležitý velmi. Každá převodovka má doporučený olej. Dnes většinou třídy GL4, GL5. V našich končinách se převodovky neopravují, protože to mechanici neumí a když to umí, jsou drazí. Co je důležité? Olej v převodovce a cit při řazení. Mám Megana III s nájezdem 270t km a ten dá jedničku i z trojky při 40 Km/h. Protože ho mám od novoty a měním olej. Ale mám i Sedici (SX4) koupený jako ojetinu a tam dvojku z trojky při 30km/h bez meziplynu nedám. Můžu si vybrat. Rozebrat převodovku a vyměnit synchrony nebo dát meziplyn. :-)

Podobné články