Na jakém principu funguje zážehový spalovací motor

6. 2. 2021 6 min. čtení Technologie

Zážehový motor je zatím stále tím nejčastějším, co automobily pohání. Jeho princip není nijak složitý, ale vývoj se v podstatě nezastavil, výrobci pohonné jednotky neustále vylepšují, zvyšují jejich efektivitu a snižují vypouštěné emise.

Motor auta

Rozebereme si ten nejčastější případ, tedy motor čtyřtaktní. Ke dvoutaktům, které bohužel prakticky vymizely, se dostaneme někdy v budoucnu. Stejně tak pomineme nějaké specialitky typu motoru se dvěma protiběžnými písty v jednom válci a podobně. Prostě klasický čtyřdobý zážehový motor.

Nedílnou součástí typického zážehového motoru je svíčka. Ta zajišťuje, aby to mělo tu správnou jiskru, tedy ono zažehnutí směsi paliva se vzduchem. Stlačení směsi zajišťuje píst, který se pohybuje ve válci nahoru a dolů. Aby nic neunikalo kam nemá. Mezi pístem a stěnou válce jsou ještě pístní kroužky, které jsou na pístu jakoby navlečeny ve speciálních, k tomu určených drážkách. Kroužky jsou pružné (není to celý kruh, dají se tedy malinko "sevřít" a tím je zajištěno přilnutí ke stěně válce i v určité toleranci teplot (kovy mění svůj objem v závislosti na teplotě).

Nakupte aditiva do benzínu

Fáze čtyřdobého zážehového motoru

Sání

První dobou z těch čtyř (proto ten čtyřdobý motor), je sání. Při něm se otevírá sací ventil a do válce se dostane směs paliva se vzduchem. Díky tomu, že píst koná pohyb směrem dolů, vytváří ve válci podtlak a tím směs "vtahuje".

Stlačení

Po překonání dolní úvrati, což je bod, kdy je píst v nejvyšší vzdálenosti od hlavy motoru, se píst vrací zpět nahoru. Sací ventil už je zavřený, směs nemá kam uniknout a je stlačována a roste s tím i její teplota.

Píst

Zážeh

Při stlačení směsi zažehne svíčka jiskru a směs velmi rychle shoří. Nastane taková malá exploze. Oba ventily jsou zavřené a prudce se rozpínající plyny působí proti pístu, který si to po překonání horní úvrati žene zase dolů. Plyny v tuto chvíli konají svou práci, tedy pomáhají rychlejšímu pohybu.

Výfuk

Práce je vykonána, plyny shořely, píst od bodu, kdy se opět dostal do dolní úvrati opět stlačuje to, co je ve válci. K tomu se otevírá výfukový ventil, kterým mohou plyny z válce pryč. Cyklus je dokončen v horní úvrati, vše začíná na novo a opět nastane sací doba.

Animace čtyřtaktu

Není to tak složité, viďte? Samozřejmě to může mít i drobné odlišnosti podle typu motoru. Tou nejčastější bude asi přímé vstřikování, kdy je sacím ventilem nasáván pouze vzduch a palivo je vstřikováno přímo do spalovacího prostoru. Objevily se i nepříliš spolehlivé motory se dvěma svíčkami na válec, kdy jedna byla menší a druhá větší, zkrátka vývoj se ubírá různými směry. V posledních letech se daří dosahovat vysokých výkonů i z malých objemů a nižšího počtu válců. Klíčem k úspěchu je ale dnes především plnění emisních norem.

Zdroj médií: Flickr, Pxhere.
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články