Víte, jak funguje dieselový motor?

21. 2. 2021 5 min. čtení Technologie

Dieselové neboli vznětové motory jsou stále populárním pohonem pro automobily a nejen pro ně. Oproti benzinovým spalovacím jednotkám jsou efektivnější s o dost odlišnou charakteristikou nástupu točivého momentu. Jaký je princip fungování motoru na naftu?

Víte, jak funguje dieselový motor? Princip naftového motoru

Princip funkce dieselového motoru je do značné míry podobný tomu benzinovému. Tedy pokud se zaměříme na ten nejrozšířenější, čtyřtaktní. Naftové dvoutakty také existují, dnes už se téměř nedělají, ale jsou určené spíše pro účely železniční dopravy.

Sání

Přes otevřený sací ventil proudí do válce vzduch. Píst jde v tu chvíli dolů, směrem k dolní úvrati. Tím vytváří podtlak, což vzduch vlastně dovnitř válce nasává.

Nakupte aditiva do nafty

Komprese

Po překonání dolní úvrati se zavře sací ventil a píst se vydává směrem nahoru. Vzduch uvnitř válce je tím stlačován a prudce roste jeho teplota. Dosahuje hodnot zhruba mezi 600 a 800 °C.

Výbuch/expanze/spalování

Do takto horkého prostředí je těsně před horní úvratí vstříknuta rozprášená nafta, která díky vysokému tlaku a s tím spojené teplotě začíná hořet. Tím se uvolňuje energie, která působí na píst, který překonal horní úvrať. Sviští si to zpět dolů a koná práci - převádí přímočarý pohyb na pohyb rotační a otáčí klikovou hřídelí.

Výfuk

Píst se dostal do dolní úvrati a začíná opět stlačovat to, co je válci. V tomto případě se jedná o spálené palivo, tedy vlastně saze. Otevírá se výfukový ventil, spaliny tudy unikají do výfuku, píst je vytlačí a v okamžiku, kdy jde dolů, začíná celý cyklus zase od začátku, následuje tedy sání.

Dnes už téměř vždy jsou dieselové motory vybaveny zařízením pro zvýšení tlaku nasávaného vzduchu, zpravidla turbodmychadlem. Takové motory se označují jako přeplňované. Více vzduchu, který se do válce dostane, umožňuje zvýšit výkon celé jednotky při zachování stejného objemu. Jelikož naftu nemá ve válci co zapálit a musí dojít k samovznícení, pomáhají zvýšit teplotu studeného vzduchu žhavicí svíčky. Bez nich by za opravdu nízkých teplot nebylo možné naftový motor nastartovat.

Animace fungování vznětového motoru

Dieselové motory se hojně využívají v lodní dopravě, pro pohon stavebních strojů, zemědělských strojů a dříve se využívaly i v letectví. Jako stacionární slouží pro výrobu elektrické energie tam, kde třeba není elektrické vedení, nebo také v případech výpadku proudu (obvykle třeba nemocnice mívají v suterénu několik naftových generátorů).

Zdroj médií: Pxhere, Youtube: https://youtu.be/fTAUq6G9apg
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?