🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Motor podélně, nebo napříč?

29. 9. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Při výběru konfigurace motoru v automobilu je zásadní volba mezi podélnýmnapříč umístěným motorem. Obě tyto konfigurace mají své specifické výhody a jsou klíčové pro návrh vozidla, jeho jízdní vlastnosti a celkovou efektivitu.

Motor podélně, nebo napříč?

Zástavba podélně, tedy že osa klikové hřídele je rovnoběžná s osou vozidla, patří spíš do luxusního segmentu. Jak si vysvětlíme níže, má to svoji logiku. Dnes má většina produkce agregát napříč, tedy osa klikovky je kolmo na osu auta.

Motor podélně 

  1. Optimalizace pro pohon zadních a všech kol (RWD/AWD). Podélně orientovaný motor je optimální pro vozidla s pohonem zadních nebo všech kol. Toto uspořádání umožňuje doslova přímější přenos síly z motoru na zadní nápravu přes kardanovou hřídel, což zajišťuje efektivnější využití výkonu. Přenos síly je lineárnější a méně náchylný ke ztrátám energie.
     
  2. Vyvážení vozidla. Podélné umístění motoru přispívá k lepšímu rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu. Zjednodušeně řečeno je motor víc uprostřed, což je klíčové pro zlepšení jízdní stability a ovladatelnosti vozidla. A ta se jak známo odráží i na výkonech auta třeba na trati.
     
  3. Přístup k motoru. Podélné umístění motoru často poskytuje více místa v motorovém prostoru, což umožňuje instalaci větších a výkonnějších motorů. Ale pozor, není to pravidlem, jsou i dvanáctiválce s motorem napříč. Pokud ho však necháme podélně, je kolem znatelně více místa a mechanici mají k agregátu mnohem lepší přístup.
     
  4. Kmitání a přenos vibrací do karoserie. Motory uložené podélně jsou výhodnější i z hlediska vibrací, které se tolik nepřenášejí do karoserie. Není to pravidlem, ale mívají větší počet válců, což rovněž nežádoucí kmitání snižuje.

Motor napříč

  1. Kompaktnost a úspora prostoru. Jednou z největších výhod napříč umístěného motoru je jeho kompaktnost. Design, kdy je motor nad přední nápravou, umožňuje maximalizaci prostoru uvnitř kabiny vozidla, což je klíčové pro malé automobily a městská vozidla, kde je každý centimetr drahý. V této konfiguraci lze dosáhnout většího prostoru pro pasažéry. Vezmeme-li dvě stejná auta a pokusíme se dostat do jednoho čtyřválec napříč a do druhého podélně, bude vůz s konfigurací napříč jednoduše kratší.
     
  2. Nižší výrobní náklady a efektivita. Automobily s napříč orientovaným motorem jsou většinou levnější na výrobu. Souvisí to s předchozím bodem, jsou kratší, není třeba tak dlouhý motorový prostor.
     
  3. Zlepšení trakce u vozidel s pohonem předních kol (FWD). U vozidel s pohonem předních kol nabízí napříč umístěný motor lepší trakci, zejména při rozjezdu. Hmotnost motoru je soustředěna nad přední nápravou, což zlepšuje přilnavost kol k vozovce. Výhoda se ovšem částečně smazává horším vyvážením auta. Pokud je předek moc těžký, je potřeba nějak zatížit zadní nápravu nebo se smířit s ne zcela optimální ovladatelností.

Závěr

Volba mezi podélně a napříč umístěným motorem závisí na konkrétních požadavcích a zaměření vozidla. Podélné uspořádání motoru je ideální pro výkonná vozidla s pohonem zadních nebo všech kol, kde je kladen důraz na jízdní dynamiku. Naopak napříč umístěný motor se jeví jako výhodnější pro kompaktní, ekonomické a městské vozy, kde je klíčová úspora prostoru, efektivita a co nejnižší náklady.

Zdroj info: tremec-blog, engineering explained, researchgate, carmechanic.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články