PRÁCE 🧰

Rozjezd do kopce s automatem – jak se má auto chovat?

9. 2. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Automatické převodovky Auto s automatem

Kolem rozjezdů s automatickou převodovkou do kopce, se říká leccos. Někteří řidiči mají tendence podle toho usuzovat na stav převodovky. Skutečně lze podle rozjezdu do kopce poznat, jestli je vadná, nebo je v pořádku?

Rozjezdy do kopce s automatem

Články na téma řazení s automatickou převodovkou:

  1. Jak řadit s automatickou převodovkou
  2. Jak jezdit s automatem
  3. Správné parkování s automatickou převodovkou
  4. První jízda s automatem
  5. Jak řídit s automatickou převodovkou a nezničit ji?
  6. Rozjezd do kopce s automatem – jak se má auto chovat? - právě čtete

Jak se má převodovka chovat při rozjezdu do kopce?

Pokud parkujete v kopci a zařadíte D, neměla by převodovka dovolit autu couvnout, pakliže přidáte plyn. Když plyn nepřidáte, mohou převodovky s hydroměničem malinko cuknout, případně auto začne pomalu couvat, a to zejména v prudkém kopci. V mírnějším kopci se vůz pomalu rozjede. Je to způsobeno prokluzem hydroměniče a absencí mechanické vazby mezi převodovkou a motorem. Hydroměnič v tu chvíli (pokud řidič nepřidá plyn, tak jsou to vlastně volnoběžné otáčky) nepřenáší dostatečný krouticí moment na to, aby překonal sílu, kterou se chce vůz vydat z kopce. U víceválcových, případně objemnějších motorů bude tendence k couvání při zařazeném D nižší. Obecně prokluz hydroměniče ničemu nevadí, konstruktéři s tím počítali při návrhu.

DSG by si se stejnou situací měla poradit a neměla by umožnit autu začít couvat, pokud ano, není to normální. Jakmile řidič zařadí D a pustí brzdu, musí se auto začít rozjíždět na jedničku a poté přeřadit a mělo by v jízdě pokračovat na dvojku. Pakliže by začalo couvat, prokluzovala by spojka, nesmí se to zkrátka stát a jediný přípustný směr jízdy je v takové situaci dopředu.

Správný rozjezd do kopce s DSG

Protože dvouspojky mají, jak už název napovídá, spojky, dochází k při rozjezdech k prokluzu. Nelze se tomu vyhnout, ale funguje to podobně, jako u převodovek manuálních. Jakmile je prokluz příliš dlouhý, spojce to škodí, přehřívá se a nadměrně se opotřebovává. Proto při rozjezdu do kopce klidně sešlápněte pravý pedál o něco víc, ať prokluz zbytečně neprodlužujete. Největší peklo pak pro DSG představuje několik pomalých rozjezdů do kopce, například v koloně ve městě (naprosto typickým příkladem je ulice Ječná v Praze, kde se tvoří kolony před křižovatkou na I. P. Pavlova). Je lepší si nechat trochu mezeru, rozjet se svižněji a poté zastavit. Dvojnásob v takových situacích trpí skříně DQ200, které používá koncern VW pro auta s motory o krouticím momentu do 250 Nm. DQ200 má totiž suché spojky, které nejsou chlazené olejem, takže se přehřejí násobně rychleji, než spojky mokré, které jsou ve zbytku převodovkového portfolia koncernu.

V kopci pozor hlavně na parkování

Pakliže se rozhodnete zaparkovat vůz s automatickou převodovkou v kopci, rozhodně nezapomeňte napřed na ruční brzdu, tu byste ostatně měli používat při parkování vždy. V kopci ale bez ručky riskujete, že po zařazení P se ulomí malá západka, která v tu chvíli vlastně drží celé hmotnost auta. Jakmile se západka ulomí, auto se může rozjet.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články