Podíl automatických převodovek se neustále zvyšuje a manuální skříně jim pomalu ustupují. Jak řídit auto s automatickou převodovkou a především co nedělat?
Jak řídit s automatickou převodovkou?
Články na téma řazení s automatickou převodovkou:
- Jak řadit s automatickou převodovkou
- Jak jezdit s automatem
- Správné parkování s automatickou převodovkou
- První jízda s automatem
- Jak řídit s automatickou převodovkou a nezničit ji? - právě čtete
- Rozjezd do kopce s automatem – jak se má auto chovat?
V první řadě se hodí vědět, co máte v autě za převodovku. V současné době se používají v zásadě tři hlavní typy automatů. Nejčastěji se setkáte asi s DSG skříněmi, které jsou doménou koncernu VW, pod který spadá i Škoda, používá je ale i Hyundai/Kia. Hodně zobecňujeme, ale zbytek evropské produkce spoléhá spíš na planetové automaty s hydroměničem, japonská auta mají často CVT převodovku. Speciální případ jsou hybridy Toyota, které mají eCVT převodovky.
DSG převodovky
Dvouspojky můžeme rozdělit na DQ200 a ty ostatní. V čem je dvoustovka tak speciální? Má totiž suché spojky a koncern ji osazuje k motorům s kroutícím momentem 250 Nm a méně. U této převodovky pozor na jednu zásadní věc – nenechávejte spojky dlouho prokluzovat jízdou krokem. Typicky například kolony a pomalé popojíždění jim nesvědčí, protože se nemají jak chladit. Zbytek DQ převodovek je trvanlivější, mají spojky chlazené olejem, takže lépe snášejí jejich delší prokluz.
Také čtěte
Jak se s DSG skříněmi jezdí, je v zásadě jedno. Na semaforech nevyřazuje do N, je to zbytečnost, spojky jsou stejně rozpojené. Vyřazovat nemusíte ani z kopce, pro převodovku je to lepší, brzdění motorem zvládají dvouspojkové převodovky bez problémů, nevadí jim to.
Hydroměniče
Velmi komfortní převodovky, starší typy nemají pevné propojení převodovky s motorem a přenos kroutícího momentu je realizován pomocí tlaku oleje. Novější už zvládnou hydroměnič „obejít“ a pevně spojit obě hřídele, to z důvodu snížení ztrát prokluzem hydroměniče. Za jízdy z kopce nevyřazujte do N, převodovka, pokud to umí, si zvládá vyřadit sama a auto pak „plachtí“. Jedná se většinou o poměrně robustní převodovky, které mají životnost s přehledem přes 500 000 kilometrů, pokud se jim pravidelně mění olej.
CVT převodovky
Z principu funkce mají tyto převodovky trochu zvláštní projev, který se snaží výrobci aut eliminovat tím, že řídící jednotka má jakési stupně mezi kterými přepíná. Ani u této skříně nevyřazujte do N při stání na semaforech nebo jízdě z kopce. CVT se nejvíce hodí do provozu ve městech, kde vynikne jejich vysoká efektivita. Pozor na to, že přenos výkonu je realizován ocelovým řemenem nebo řetězem. Z tohoto důvodu mají některé vozy s CVT omezení stran tažného zařízení.
Co nikdy nedělat?
- Neřaďte do D, když je motor v otáčkách. Extrémně tím převodovku namáháte. Pokud chcete co nejrychlejší start, je u některých aut možné zařadit D, poté sešlápnout brzdu a současně s ní plyn. Puštěním brzdy docílíte solidního odpichu z místa.
- Neřaďte, dokud auto zcela nezastaví. Problém se týká zejména zpátečky, kterou mají uspěchanější řidiči tendence tam „vrazit“ ještě před úplným zastavením vozidla, přičemž převodovka je v tu chvíli extrémně namáhaná a hrozí její fatální poškození.
- Nestůjte v kopci bez ruční brzdy. Auto v tu chvíli v případě například hydroměničové převodovky doslova visí na malé západce, která se může utrhnout. Pak už vozidlo nedrží prakticky nic.
Zdroj médií: Depositphotos.