PRÁCE 🧰

Rozjezd do kopce s automatickou převodovkou

4. 1. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Automatické převodovky Základní info k automatickým převodovkám

Rozjezd auta do kopce je provázen s potřebou většího točivého momentu. U manuální převodovky to znamená zvýšené namáhání spojky. U automatických převodovek to není tak jednoduché – některým to nevadí vůbec, jiné po čase začnou protestovat.

Rozjezd do kopce s automatickou převodovkou

Články na téma řízení s automatickou převodovkou:

  1. Typy automatických převodovek a jízdní rozdíly
  2. Rozjezd do kopce s automatem
  3. Jak řídit auto s automatickou převodovkou
  4. Rozjezd do kopce s automatickou převodovkou - právě čtete

Rozjezd do kopce s hydroměničem

Planetová převodovka s hydroměničem má obří výhodu v tom, že nedochází k mechanickému spojení mezi motorem a převodovkou. Respektive u novějších skříní k tomu dojít může pomocí uzamknutí hydroměniče, ale to až při vyšších rychlostech jízdy. Rozjezdy jsou krásně plynulé, protože kroutící moment přenáší čerpadlové kolo pomocí tlaku oleje pohánějícího turbínové kolo. Toto celé se odehrává v uzavřeném pouzdře. Absence nějakých třecích spojek znamená, že hydroměničovým skříním je nějaký prokluz úplně ukradený. Do kopce tedy můžete jet klidně krokem a nic se nestane.

Rozjezd do kopce s DSG (dvouspojkovou) převodovkou

Jak už název napovídá, má DSG skříň spojky. Jedná se spojky podobné, jaké jsou u manuálů, to znamená lamelové, které při rozjezdech prokluzují. Nejčastěji se setkáme ve střední Evropě s dvouspojkami koncernu VW. Až na jednu výjimku dělá koncern výhradně DSG převodovky se spojkami v olejové lázni. Olej chladí spojky při prokluzu a odebírá teplo vznikající třením. Ani tak není úplně dobré nechávat je prokluzovat příliš dlouho a při rozjezdu do kopce raději klidně trochu šlápněte na plyn.

Samostatnou kapitolou jsou skříně DQ200. Jsou to jediné koncernové automaty se suchými spojkami a pojí se s motory o kroutícím momentu do 250 Nm. Převodovka je to poměrně lehká, levná na výrobu, ale má jeden konstrukční neduh – suché spojky. A nechat prokluzovat suchou spojku déle, než je nutné, znamená, že jí dáváme zabrat. Začne se přehřívat a zbytečně se opotřebovává, protože se doslova pálí. Řídící jednotka však je schopna zabránit katastrofě a řidiče včas varovat tím, že spojka několikrát rychle rozepne a znovu sepne, takže zacuká s autem. Je to varování řidiči, že něco není úplně v pořádku. V nouzi nejvyšší spojka rozepne třeba na dvě minuty a auto se odmítne rozjet, dokud spojka nevychladne, což slouží jako bezpečnostní opatření. S DQ200 proto rozjezd do kopce opravdu neprotahujte. Pětisekundovým prokluzem sice spojku nespálíte, ale zbytečně ji opotřebováváte a výměna spojek není úplně levná záležitost.

V kopci pozor na zařazení P

Nechávat viset auto na zařazeném kvaltu se s manuálem dělat nemá. Automaty toto neumožňují, ale zde je jiné riziko. Pokud zařadíte P, zapadne malinkatá západka, která zabrání tomu, aby se převodovka a tím i poháněná kola, mohla začít otáčet. Na rovině je to víceméně akceptovatelné, pokud parkujete v kopci, necháváte viset auto na malém kousku kovu, který se namáháním může docela snadno ulomit. Je tedy lepší zatáhnout ruční brzdu, která auto udrží bez problémů a až poté zařadit P. Ušetříte si tím docela drahou opravu a riziko, že se západka ulomí a auto se samo rozjede. Výhodu mají majitelé novějších vozů, které si umí zařazení do polohy P samy ruční brzdu zatáhnout (elektronicky).

Zdroj info: Automatické převodovky Praha.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články