Při rozjezdu do kopce s automatickou převodovkou záleží hodně na tom, o jakou převodovku se jedná. Některým to nevadí, jiné při rozjezdu do kopce mohou trpět.
VIDEO: Rozjezd do kopce s automatickou převodovkou
Články na téma řízení s automatickou převodovkou:
- Typy automatických převodovek a jízdní rozdíly
- Rozjezd do kopce s automatem - právě čtete
- Jak řídit auto s automatickou převodovkou
- Rozjezd do kopce s automatickou převodovkou
Rozjezd auta do kopce
Pokud stojí vůz v kopci a chceme se rozjet, tak u manuálně řazené převodovky musíme přidat více plynu a podržet déle spojku. U spojky je problém, protože ta delším prokluzem trpí. Není tak ideální ji při rozjezdu trápit delší dobu, než je nutné. Daleko lepší je, rozjet se razantněji, ovšem pozor, rozjezd do kopce znamená menší zátěž na přední, tedy většinou hnaná kola. Ta daleko snadněji proklouznou než na rovině.
Rozjezd do kopce s automatem
Některé poučky praví, že automatické převodovce je to prakticky jedno a do kopce se s ní lze rozjíždět jakkoliv. Pravda je to jenom částečně, protože konkrétně DSG převodovky při tom trpí víc, než na rovině. Platí zde analogie s manuálem, protože i dvouspojkové skříně mají spojky. Ty slouží pro plynulý rozjezd a pokud vůz nemá dostatečnou rychlost na to, aby mohl jet plynule na jedničku, spojka prokluzuje. Násobně závažný problém je to pro převodovky s označením DQ200.
Problém převodovky DQ200
Proč zrovna DQ200? Je to totiž DSG automat se suchými spojkami určený pro koncernové vozy s motorizacemi o krouticím momentu do 250 Nm. Vývoj tak šel vstříc nižším nákladům na pořízení auta (DQ200 je levnější než předchůdci s mokrými spojkami) i jeho údržbu. Suché spojky sice nezanášejí mazivo otěrem, na druhou stranu se oproti spojkám mokrým daleko rychleji přehřejí. Lamely totiž při prokluzu nemají kam teplo předat, olejová lázeň v tomto poskytla určitou rezervu, protože chladila. Vzduch chladí daleko hůře, proto může u DQ200 relativně rychle dojít k přehřátí spojky, k čemuž může dojít i při rozjezdu do kopce. V okamžiku, kdy hrozí přehřátí, párkrát spojka rychle rozepne, takže cukne autem, což je varování směrem k řidiči. Pokud trápení pokračuje dál, rozepne spojka na delší dobu, aby se doslova nespálila.
Jak se rozjet do kopce s DSG převodovkou co nejlépe, je tedy asi jasné. Prostě stlačte plynový pedál o něco silněji a rozjezdu dodejte malinko větší razanci. Spojka tak sepne po krátkém prokluzu a nehrozí její přehřátí.
Rozjezd do kopce s hydroměničem
Výhodu má při rozjíždění do kopce planetová převodovka s hydroměničem. Z principu funkce je mu to prakticky jedno, jestli se rozjíždí po rovině, nebo do kopce, protože nedochází k otěru spojky ani ničeho podobného a případný prokluz řeší hydroměnič, kde energii přenáší hydraulický olej. Takže tyto převodovky snášení rozjezdy do kopce daleko lépe a nic jim při tom nehrozí.
VIDEO: Správné parkování a rozjezdy do kopce s automatickou převodovkou
Zdroj médií: Depositphotos, Škoda.
Za informace o největších omylech automatických převodovek děkujeme
Automatické převodovky Praha jsou specialisté na automatické převodovky s primárním zaměřením na servis, opravu a repase automatických převodovek všech druhů. Výměna oleje v automatické převodovce nebyla nikdy jednodušší.