Posilovač řízení je super věc. Zejména ve městech a při parkování dovede docela ulevit práci rukou. Řidič jenom lehce kroutí volantem a dřinu za něj oddře posilovač. Obsah článku se samozřejmě bude týkat jen hydraulických posilovačů řízení. Ty modernější - elektrické, nepotřebují olej ani hydraulické čerpadlo, proto je můžeme v klidu vynechat.
Oleje - kapaliny do posilovače řízení
Články na téma servo oleje:
- Výběr oleje do posilovače řízení do Škoda Octavia
- Výběr oleje do posilovače řízení do Škoda Fabia
- Oleje - kapaliny do posilovače řízení - právě čtete
- Co je kapalina do posilovače řízení
Jak to funguje?
Hydraulický posilovač je s námi už docela dlouhou dobu. Jeho funkce není nijak složitá. Pohání ho většinou řemen od motoru a čerpadlo pomocí kapaliny vytváří tlak, který je přenášen skrze postupně se otevírající ventily. Ty se otevírají v závislosti na tom, jak řidič točí volantem. Tlak hydraulické kapaliny je přenášen na píst, který se pohybuje a tím je přenášena síla, která natáčí kola požadovaným směrem.
Bez oleje je to fuška
Kapalina do posilovače řízení, která přenáší tlak je hydraulický olej, jehož úloha, jak už bylo naznačeno výše, je naprosto kruciální. Přenos tlaku by bez ní nebyl možný a posilovač by byl tedy nefunkční. I tak by bylo možné vůz řídit, ale je to o poznání větší makačka. Stejně tak není možné, aby posilovač fungoval bez čerpadla. To se může jednak porouchat a pak také nefunguje, když neběží motor, který ho svojí silou pohání.
Také čtěte
Jaký olej? A jak nalít olej do serva?
Nádobku oleje posilovače řízení není obvykle nijak těžké najít. Většinou má na víčku symbol volantu a je někde v prostoru pod přední kapotou. Slouží jako zásobník hydraulického oleje a je opatřena ryskami nebo ryskou, která značí minimální hladinu.
U samotné kapaliny, tedy oleje, není dobré se pouštět do větších experimentů. Ideální je v případě dolití sáhnout po originální, která je doporučena výrobcem. Označení bývá podobné jako u maziv motorových. Svoji normu má každý výrobce, je na nádobě značena a najdete ji v manuálu k vozu, případně se doptejte v autorizovaném servisu (např. VW TL 52146, BMW 81229407758, PSA S71 2710...).
Pokud "dopřejete" svému autu servo olej jiný, než je ten správný, s velkou pravděpodobností mu to uškodí. Jednak to mohou odskákat těsnění, ale klidně i samotné čerpadlo, což může být i dost drahý omyl. Proto důrazně doporučujeme dvakrát zkontrolovat, co do nádobky doplňujete a rozhodně nemíchat více druhů hydraulických olejů mezi sebou.