Druhy a značení motorových olejů aneb Co tam nalejt?

3. 11. 2020 3 min. čtení Tipy a rady

Koupit předepsané mazivo si pro svůj vůz dnes dokáže snad většina motoristů. Označení nádoby s olejem obvykle vypadá zhruba jako “5W-30” a v manuálu k autu si stačí jednoduše najít, jaké označení “pasuje” k použité pohonné jednotce. Co ale tato písmena s čísly znamenají? A stane se něco, když koupím olej jiný, než jaký má do mého motoru přijít? 

Druhy a značení olejů aneb Co tam nalejt?

Za každých okolností aneb druhy motorových olejů

Prvně je potřeba si položit otázku “Co vlastně od oleje chceme?” Nezdá se to, ale docela dost. Očekáváme, že bude plnit svoji funkci za každých okolností. V zimě, při -30 stupních i za letních pařáků, kdy je vozovka tak rozpálená, že na ní neudržíme ruku. Že bude dobře a správně promazávat motor při klidné jízdě na spotřebu, při kalupu po zakroucené okresce i při dlouhých dálničních přesunech rychlostmi, za které by nás policista nepochválil. Když to shrneme, tak olej musí skvěle fungovat při nízkých i vysokých teplotách a za každých okolností mazat části, které to potřebují. K tomu ještě navíc olej motor i částečně chladí - odvádí teplo pryč.

W jako zima 

Nejběžnější dělení motorových maziv je dle normy SAE. Ta zná 6 tříd zimních (0W-25W) a 5 letních (20 – 60). Zimní třída je to první číslo, za které je “přilepeno” písmeno W (z anglického winter) a říká nám, jakou má daný olej viskozitu za nízkých teplot. Druhá číslice je označení letní třídy a ta naopak udává viskozitu za teplot vysokých. Ke každé hodnotě pak lze přiřadit určitou viskozitu za určité teploty. Pro běžného řidiče je ovšem důležitější spíše informace, že čím nižší je první číslo, tím méně olej tuhne za nižších teplot a tedy se rychleji dostane všude tam kam má, při startu v zimním období. Čím vyšší je druhá hodnota, tím lépe naopak lubrikant odolává teplotám vysokým, jakých motor dosahuje při extrémní zátěži. 

Na Sibiř i na okruh 

Nejlépe bude uvést si pár příkladů. Vezmeme-li takový olej specifikace 0W-30, pak můžeme říci, že ani za tuhých mrazů by neměl mít problém se hned po startu dostat všude, kde je ho třeba, protože neztuhne. Naopak, při vysoké zátěži může být až příliš řídký a rychle ztrácet mazací schopnost. Naproti tomu, do závodního vozu bude asi lepší lít 20W-60, který sice za nízkých teplot tuhne a mazat se mu moc nechce, ale při vysoké zátěži, kdy jeho teplota hravě přesáhne 100°C, bude stále spolehlivě fungovat. 

Míchání motorového oleje

Jestli z toho máte zamotanou hlavu, nepanikařte. Pro každý sériově vyráběný vůz existuje jasně daná specifikace motorového oleje, takže nemůžete sáhnout vedle. Výrobce svému produktu rozumí nejlépe a dobře ví co a proč doporučujete za olej. A zvláště u moderních, citlivých motorů nedoporučujeme specifikaci svévolně měnit nebo tam dokonce lít, co je zrovna po ruce. Na fórech a od zkušených servisáků se můžete občas dozvědět, že třeba pro starší vyběhané motory doporučují o stupeň hustší olej, než jaký byl výrobcem doporučen. Motor potom mazivo tolik “nežere”. Ano, za jistých, velice specifických okolností může odlišná specifikace oleje přinést užitek. Každou takovou změnu ale doporučujeme nejdříve zkonzultovat s někým, kdo se v tom opravdu vyzná. 

Zdroj médií: pxhere

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční auto-moto nabídky. Chcete o nich vědět?