PRÁCE 🧰

Přelití oleje nad rysku může způsobit destrukci motoru

24. 4. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat olej Výměna oleje Jak vyměnit olej Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Dolití oleje by mělo probíhat v souladu s manuálem k autu, tedy mezi rysky na olejové měrce. Když to hodně přeženete a dopřejete agregátu třeba o dva litry maziva více, než kolik má reálně dostat, můžete zadřít motor.

Přelití oleje v motoru ho může zničit

Články na téma doplnění motorového oleje:

  1. Druhy a značení olejů aneb Co tam nalejt?
  2. Doplnění oleje do motoru: Jak na to?
  3. Kam s vyjetým motorovým olejem
  4. Přelití oleje v motoru ho může zničit - právě čtete
  5. Dolití oleje jiné značky

Zadření motoru při nedostatku oleje

Každý motor pracuje s určitým rozsahem objemu oleje, obvykle vyjádřeným rozsahem rysek na měrce, který bývá cca 0,5-1 litr. Pokud agregátu dopřejete mazivo v této míře, je vše v pořádku. Horší je, když mu dáte oleje málo. Ten rychleji degraduje a pokud ho bude opravdu jenom minimální množství, hrozí i zadírání, které začne u nejvzdálenějšího válce od čerpadla. No a když ignorujete i rozsvícenou červenou konvičku na palubní desce, značící, že olej nemá ani potřebný minimální tlak, zadřete motor úplně.

Moc oleje v motoru a následný problém

Jenže ono může nastat zadření motoru i při přelití hladiny motorového oleje. Jak to možné? Předně – nepředstavujte si žádné katastrofické scénáře, pokud se vám při výměně maziva povedlo motoru dopřát hladinu třeba 3 milimetry nad horní rysku. V takovém případě se nestane vůbec nic, konstruktéři totiž musejí počítat s určitou rezervou pro případ, že by si agregát olej ředil palivem (přímovstřikové turbomotory), ale i pro náklony vozidla, při kterých se obsah olejové vany přelévá ze strany na stranu. Zkrátka rezerva tam je a ne malá.

Když už se vám povede přelít požadovanou hladinu opravdu hodně, stále ještě to můžete zjistit. Výměna oleje v motoru by měla probíhat tak, že se přesvědčíte klidně několikrát, že množství maziva je správné, a tedy na měrce mezi ryskami. Pokud je třeba 5 centimetrů nad horní ryskou, hrozí motoru hned několik katastrofických scénářů.

Přelití motorového oleje a zadření motoru

Předně olej ubral prostor pro plyny, které při práci motoru vznikají a zaberou určitý objem. Mohou dokonce ucpat odvětrání, plyny se tak začnou v motoru hromadit a stoupne jejich tlak. To může způsobit i prasknutí některých těsnění a následný únik maziva. Olej začne pravděpodobně ve větší míře pronikat i do spalovacího prostoru a bude spalován společně s palivem. Zanese katalyzátor a filtr pevných částic. Obě komponenty tím dost trpí a časem dojde k jejich zničení.

Nejvíce apokalyptický scénář zahrnuje roli klikovky jako mixéru. Její ramena totiž za běžného stavu nepřicházejí s hladinou olejové náplně do styku, respektive hladina sahá při správném množství oleje pod klikovou hřídel, a to vcelku hluboko. Jakmile ji ale zvedneme (přelijeme) opravdu hodně, začnou ramena klikové hřídele bušit do hladiny oleje. Maziva sice obsahují aditiva proti pěnění, nicméně ta jsou stavěna jen na určitou míru tvorby pěny třeba při přečerpávání, nikoliv na vytrvalou snahu o permanentní mísení oleje se vzduchem. Po chvíli tak dojde k nevyhnutelnému a mazivo se začne proměňovat v našlehanou kapalinu. Vzroste tím její objem a doslova zaplní zbylý prostor ve vaně. Je pak jen otázka času, než se pěna dostane přes sací koš do zubového čerpadla, které je stavěné jen a pouze na čerpání oleje. Se stlačitelným vzduchem si čerpadlo nemá šanci poradit, v řádu sekund klesne tlak mazání, takže se rozsvítí příslušná kontrolka na palubní desce. Kontrolka může i problikávat, protože čerpadlu se pravděpodobně občas něco málo oleje nasát povede. Pokud řidič i problikávající kontrolku ignoruje, motor po čase zadře. Důvodem bude paradoxně přelití hladiny oleje.

Jak dostat přebytečný olej z motoru?

Jakmile zjistíte, že oleje je v motoru příliš, máte několik možností. Nebojte se náplň vypustit a znovu ji do motoru nalít (samozřejmě v menším množství). Ne, nemusíte měnit hned všechen olej, ostatně, je prakticky nový a nic mu není. Dá se ale použít i metoda odsání pomocí malého čerpadla, a to buď ručního, nebo elektrického. Odsávání se provádí zavedením hadičky do olejové vany otvorem pro olejovou měrku.

Zdroj info: autoexpress, motor1.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články