Články od autora Jan Čech

Řízení auta – jak převést pohyb volantem na kola
V našem velkém seriálu o technice jsme prošli už ledasjakými kouty vozidel. V posledních dílech jsme zabrousili ke kolům, rejdov…

Stabilizátory a jejich úloha v autech
Součástí podvozků, kterými se poslední dobou zabýváme, jsou i stabilizátory. Je to taková těžko uchopitelná věc, kterou často li…

Nejlepší mezi závodními motory: Cosworth DFV
Není žádný jiný motor, který by stál za tolika vítězstvími ve Formuli 1. Žádný jiný motor nepoháněl tolik závodních aut na různý…

Proč chceme u závodních motorů co nejvyšší otáčky?
Začali jsme seriál o závodních motorech. Zatím jen v rámci historie. Teď se podíváme trochu na fyziku, mechaniku, přenos hybnost…

Dekarbonizace motoru a diskuse s odborníkem
Jak funguje dekarbonizace motoru vodíkem? Je to nějak odborně podchycené? Rozhodl jsem se zkontaktovat ČVUT Fakultu strojní, úst…

Co se děje s motorem v zimě při startování
Přichází podzim a pak zima a naše spalováky zase dostanou pořádně na frak. Majitelé do nich sednou, zapnou a šlápnou jim „na krk…

Závodní motory: výlet do historie
Jak se liší závodní motory od těch sériových? Čím se motor stává závodním? Je to tím, že závodí, nebo musí mít i něco navíc? Záv…

Na brzdy jsou potřeba dva okruhy. Jak je ale uspořádat?
Už se nám tady rozmáhá takový nešvar, kdy brzdy i řízení není hydraulické (mechanické), ale po drátě. Ale nebojme se té historie…

Bubnové brzdy: krása jednoduchosti se vrací
Až si jednou koupíte elektromobil, už se nebudete dívat na nádherné rudé třmeny kotoučových brzd. Za koly se budou skrývat bubno…

Brzdové kotouče, které zvládají neuvěřitelné věci
V rámci podvozků jsme vám už ukázali docela zajímavé věci ohledně geometrie náprav a třeba jsme i představili třecí destičky na …

Co jste (ne)věděli o brzdových destičkách
Uděláme si malý výlet k brzdám. Podíváme se, jak fungují brzdové destičky a z čeho jsou vyrobeny. Taky si řekneme pár zajímavost…

Základy mechaniky řízení: odklon kola a čepu řízení
Často je vidět na první pohled, že kola nestojí úplně rovně na silnici, ale jsou trochu skloněná od svislé osy. Proč to tak je a…

Základy mechaniky řízení: záklon a závlek rejdového čepu
Tak se nám tady objevily trochu zvláštní situace. Lidé debatují nad tím, jestli je lepší ta či ona náprava a pohon kol, ale nako…

Subaru – symetricky na všech čtyřech
Subaru a jeho pohon na všechna kola, to je prostě legendární spojení. Zastavte na ulici nějakého kluka, který bude vypadat, že m…

Honda SH-AWD: zázrak elektroniky
Tady na stránkách Portálu řidiče jsme prošli už spoustou zajímavých technologií, včetně pohonu všech kol. Tentokrát se v rámci t…

Quattro v Audi není vždy quattro
Je tu jedna legenda s velkým věhlasem, která ovšem dost klame svým názvem. Audi quattro je označení systému pohonu všech kol, kt…

Vnitřní polemika: funguje dekarbonizace motoru vodíkem?
Tenhle článek je taková vnitřní rozpolcená polemika nad tím, jestli věřit dekarbonizaci motoru vodíkem, nebo jestli to velmi ryc…

Proč teče voda z výfuku? Není to problém?
Voda kapající z výfuku vyděsí kdejakého motoristického začátečníka. Jenže často ji starý mazák přehlíží a zadělává si na problém…

Nízkotlaké přeplňování aneb měl Saab pravdu?
Příběh turbodmychadla začal už v době Gottlieba Daimlera a Carla Benze. Jenže tehdy na to ještě nebyla ta správná technologická …

Proč už se motory nechladí vzduchem?
Vzduch chladí vlastně všechny spalovací motory. Jen někdy mezi nimi bývá ještě jeden mezičlánek, tedy chladicí kapalina. Proč už…

Plusy a minusy Wankelova motoru s rotačním pístem
Wankelův motor je legenda. Sice nikdy se nijak výrazně neprosadil, jeho problémy předčily jakoukoli výhodu a dokázal nechat zkra…

Jak funguje katalyzátor
Je to jako zázrak. Postavíte do cesty výfukovým plynům takovou divnou mřížku a to, co do ní vstupuje, je úplně jiné, než to, co …

Ventily motoru
Jednou z nejnamáhavějších částí spalovacího motoru jsou ventily. Součástka celkem malá, nenápadná, ale extrémně důležitá. Pojďme…

Je lepší přímý nebo nepřímý vstřik?
S článkem o tom, co je lepší, jestli přímý nebo nepřímý vstřik, píchneme do vosího hnízda. Určitě se totiž ozve spousta lidí, kt…

Systémy VVT-i a Valvematic byly zásah do černého
Jistě, chápeme význam přeplňování, tedy využití energie, která jinak letí pryč z motoru. Jenže často to přeplňování chytli výrob…

Jak se vyvažuje motor – 3. díl
Už dva díly jsme si povídali o vyvažování motorů. Jenže jak to celé vlastně funguje v realitě?

Jak se vyvažuje motor – 2. díl
Vyvážení spalovacího motoru je práce složitá. Těch hodnot, které vstupují do celého výpočtu je hodně, ale nakonec ve výsledku mů…

Jak se vyvažuje motor – 1. díl
Proč se motor chvěje? Proč se někdy chvěje tak, že je to nesnesitelné? Co se proti tomu dá dělat? To jsou otázky, na které se po…

Proč zlobí EGR ventil a co tam vlastně dělá?
Náš seriál o spalovacích procesech v motoru by nebyl úplný, kdybychom se nezmínili o EGR ventilech. Tyhle součástky jsou černou …

Kolik vyprodukuje spalovací motor CO2? Málo
Víte vůbec, že spalovací motory, které byste postavili na zkušební stolici a měřili jim emise, by vykázaly jen minimální emise o…