PRÁCE 🧰

Subaru – symetricky na všech čtyřech

14. 2. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Technologie Subaru

Subaru a jeho pohon na všechna kola, to je prostě legendární spojení. Zastavte na ulici nějakého kluka, který bude vypadat, že má rád auta a zeptejte se ho, která značka má nejlepší pohon všech kol. Pokud to nebude nějaký pravověrný fanoušek koncernu, řekne Subaru.

Subaru – symetricky na všech čtyřech

Je to tak. Subaru prostě technologii pohonu všech kol má zvládnutou. Vždyť dokonce má na to celé speciální oddělení, které se zabývá jen a pouze pohonem 4WD. Aby ne, vždyť 98 % celosvětově prodaných vozů Subaru má pohon všech kol. To už musí nabízet něco, co je opravdu dobré. A dobré to je. Už padesát let.

Dlouhá historie

Ano, je to už padesát let, kdy Subaru představilo vůbec první vůz s pohonem všech kol. Byl to model Leone 4WD. Víte vlastně, proč vznikl? Šlo totiž o to, že japonský energetický podnik Tohoku Electric Power Co. chtěl pro své zaměstnance automobil s pohonem všech kol. Ovšem tehdy byl tento pohon vyhrazen jen nákladním automobilům, což ale nebylo vhodné pro celou jejich flotilu techniků. A tak hledali možnosti, jak získat osobní vůz s lepší průchodností terénem. Mezi lety 1968 až 1971 postavila britská firma Jensen asi 300 vozů Interceptor, které byly vlastně prvními sériovými vozy s pohonem všech kol. Ukázalo se, že to jde.

Subaru – symetricky na všech čtyřech

Subaru Miyagi tak přestavělo osm vozidel s pomocí zadní nápravy z Datsunu 510 (Nissan tehdy držel 20% podíl v Subaru), zvýšeného podvozku a mezinápravového diferenciálu a představilo vůz jak firmě Tohoku Electric Power Co., tak i mateřské firmě Fuji Heavy Industries. Tam se setkal tento nápad s takovým ohlasem, že byla okamžitě zahájena příprava na sériovou výrobu.

Od mechaniky k elektronice

Jistě, nejdřív šlo o čistě mechanický koncept pohonu všech kol, včetně jeho nedostatků. A tak už v roce 1986 přišel první model s SAWD pohonem, tedy elektronickým řízením přenosu síly. Postupně se přidávaly další jednotky, které regulovaly tok výkonu na jednotlivých nápravách i kolech. Objevovaly se diferenciály s omezenou svorností na sportovních a soutěžních modelech a spousta dalších zajímavostí.

Dnes nabízí Subaru vlastně pět různých pohonů všech kol. Ano, moderní doba pokročila tak, že dnes už je tu automobil, který nabízí sice pohon všech kol, ale na nápravu vůbec nesměřuje žádný kardan. Pohon je pouze elektrický.

Ale zpátky k té „mechanické“ klasice. Ty uvozovky jsou samozřejmě nutné, protože dnešní AWD má tolik elektroniky, jako dřív mělo celé auto. Ale vadí to? Zdá se, že Subaru stále nachází vhodnou cestu, jak elektroniku do pohonu všech kol instalovat, aniž by to nějak zásadně znehodnotilo jízdní vlastnosti nebo pocit z jízdy.

Diferenciál s viskózní spojkou

Tohle je taková nejjednodušší klasika, kterou najdeme i v mnoha jiných firmách. Je to „blbuvzdorný“ systém s viskózní spojkou, který rozděluje sílu v poměru 50:50 a podle prokluzu kol přibrzďuje nápravy i jednotlivá kola. Systém je nasazován do modelů s manuální převodovkou a bez velkých nároků na terénní a výkonové vlastnosti.

Aktivní rozdělování točivého momentu AWD

Tenhle systém byl vyvinut speciálně pro automaty E-4AT a variátor Lineartonic. Tyto převodovky potřebují specifický přístup, což je naprosto jasné. Systém AWD neustále aktivně rozděluje točivý moment obvykle v poměru 60:40 ve prospěch přední nápravy. Jenže do toho vstupují senzory na kolech, které měří třeba jejich úhlovou rychlost a poměřují je navzájem i s rychlostí vozu. Podle nich pak elektronicky řízená vícelamelová spojka MP-T (Multi Plate-Transfer) upravuje rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu. Všechny spojky jsou mokré a dimenzované na vysoký nájezd, i když vlastně neustále dochází v systému k prokluzu.

Subaru – symetricky na všech čtyřech

VTD AWD

Variabilní rozdělování točivého momentu je určeno pro modely s automatickou převodovkou, ale s vysokými nároky na výkon. Proto se používá například u modelů WRX STI A-Line nebo silnějších outbacků. Je to elektronicky řízený systém AWD, který má mezinápravový planetový diferenciál s elektronicky řízenou vícekotoučovou hydraulickou spojkou samosvorného diferenciálu – LSD (zkr. Limited Slip Differential (diferenciál s omezenou svorností). Díky tomu se rozděluje výkon mezi nápravy v poměru 45:55 ve prospěch té zadní, ale lze to měnit podle jízdních podmínek až na 50:50. Vpředu a vzadu jsou otevřené diferenciály, ale není to pravidlo, protože dříve měly některé vozy samosvorný diferenciál.

DCCD

Nej- systém pro nej- auto WRX STi s manuální převodovkou. To hlavní, co umí, je měnit chod elektromagneticky ovládané vícelamelové spojky, a tím mechanickou svornost diferenciálu a rozdělení točivého momentu mezi kola přední a zadní nápravy. To jde jak automaticky, tak i volbou řidiče!

Klasické mechanické diferenciály na přední a zadní nápravě roznáší standardní rozdělení síly 41:59, ale podle požadavků řidiče lze měnit v mnoha nastaveních, která se dají uzamknout.

E-AWD

Poslední verzí je elektrický pohon všech kol u modelu Soltera. Elektromotory jsou řízeny počítačem, který dostává informace ze senzorů a posílá energii do elektromotorů u náprav a řídí stabilizaci vozu tak, aby přilnavost a přenos síly na vozovku byly co největší.

Subaru – symetricky na všech čtyřech

Bohužel se zdá, že tohle bude budoucnost vozidel Subaru. Ne proto, že se bude postupně elektrifikovat. Ale hlavně proto, že pohon všech kol je dnes vzat pod klatbu ekologických principů. Je těžký, zvyšuje spotřebu spalovacích motorů a s náročnějšími emisními předpisy tak bude obtížné jej udržet v nabídce.

Zdroj info: Subaru.
Zdroj médií: Subaru.

Podobné články