🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Princip fungování diferenciálu a proč je v autě?

30. 1. 2021 2 min. čtení diskuze (3) Technologie

Jelikož se při jízdě autem čas od času nevyhneme potřebě zatočit, je diferenciál v autě extrémně důležitá komponenta. Jejím úkolem je totiž zajistit, aby se obě kola otáčela v zatáčce rychlostí, jakou potřebují. Jelikož vnitřní kolo ujede v zatáčce menší dráhu, než to vnější. A přesně tento rozdíl umí diferenciál kompenzovat

Jak funguje diferenciál, princip a proč je v autě

Články na téma diferenciál:

  1. Diferenciál - a přece se točí, a přece to zatáčí - právě čtete
  2. Diferenciál otevřený i samosvorný

Několik druhů 

Diferenciál se obvykle nachází na hnané nápravě. Na té nehnané logicky není potřeba, protože kole nejsou nijak mechanicky spojena a mohou se tedy otáčet libovolnou rychlostí, nezávisle jedno na druhém. Nejčastěji používaným diferenciálem je otevřený diferenciál, potom máme diferenciál samosvorný, zkráceně “samosvor”, který najdeme především u sportovních vozů

Video: jak funguje diferenciál, princip

Otevřený diferenciál 

Tento druh diferenciálu má tu vlastnost, že vždy rozděluje kroutící moment v přesném poměru 50:50. Pokud dojde ke snížení adheze jednoho z kol a prokluzu, sníží se jeho odpor proti otáčení a přiváděný kroutící moment. Současně s tím se ale sníží přiváděný kroutící moment i na druhém kole, které neprokluzuje. Výsledek je takový, že obě kola táhnou sice stejně, ale méně a tím poklesne i výkon vozu jako celku.  

Rozdíl adhezí

Do problému (ovšem spíše teoretického) se může takový vůz dostat v momentu, kdy jedno kolo je na povrchu s extrémně nízkou adhezí a to druhé třeba na asfaltu, tedy povrchu s vysokou adhezí. Pak může dojít velice jednoduše k tomu, že kolo na ledě se protáčí a prokluzuje, ale kolo, které stojí na asfaltu se otáčet odmítá. To se děje proto, že led je kluzký povrch a tudíž je kroutící moment potřebný k otočení kolem velice nízký. Jenže, jak už jsme si řekli, tak kroutící moment je na obou kolech u otevřeného diferenciálu vždy stejný. Kolo na asfaltu pak díky tomu dostává tak nízký kroutící moment, že to na pootočení nestačí, a tedy stojí na místě. 

Samosvor 

Populární slovíčko, kterým se někteří majitelé sportovnějších vozů rádi ohánějí, aniž by kolikrát věděli, jak samosvorný diferenciál (nebo také diferenciál s omezeným prokluzem) funguje. V předchozím případě jsme se dozvěděli, že poměr kroutícího momentu levé/pravé kolo je u otevřeného diferenciálu vždy 50:50. U samosvoru tato poučka neplatí. Má totiž jistou “svornost”, která se vyjadřuje v procentech. 

Pokud bychom si znovu představili situaci popsanou o dva odstavce výše, tedy jedno kolo na asfaltu a druhé na ledu, pak by se na kolo na asfaltu přenášel naopak vyšší krouticí moment a to by díky tomu bylo schopno pohnout celým vozem. Toto funguje i v zatáčkách, kde díky tomu sportovní vozy mají výhodu. Prokluzující kolo tak nesráží výkon i kola, které ještě trakci má. Naopak je na něj v tu chvíli přenášen vyšší kroutící moment a díky tomu může automobil třeba lépe zrychlit na výjezdu ze zatáčky.

Zdroj médií: depositphotos.
Jakub Zach, 11. 2. 2021 8:47
Autor evidentně nezná rozdíl mezi hnanou a hnací nápravou. Na hnané nápravě jsem diferák ještě neviděl.
Daniel Hrubý, 31. 1. 2021 12:50
Obávám se, autor článku princip diferenciálu a přenos momentů absolutně nechápe a jen to opsal. Moment neklesá, jen se vyplýtvá na kole s nižší adhezí a protože diferenciálu je jedno, kam ho pošle, pošle ho cestou nejmenšího odporu. Nasimulováním adheze PŘIBRŽDĚNÍM kola na straně s nulovým odporem se část NESNÍŽENÉHO momentu pošle na kolo s vyšší adhezí a dojde k rozjezdu. Elektronika dnes dokáže volné kolo přibrzdit tak, že se auto stojící jednou stranou na ledu a druhou na asfaltu, rozjede tak, jako kdyby stálo na asfaltu oběma koly. A třešnička na dortu - takové auto se nechová jako bržděné a všechny parametry se nijak neliší od rozjezdu na řekněme asfaltu. Takže - žádný moment se nikde nesnižuje, protože to vzhledem k faktu, že je všechno "natvrdo", to ani možné není.
Jakub Mokříš, 2. 2. 2021 14:35
Dobrý den, děkujeme za podnětný komentář!

Podobné články