PRÁCE 🧰

Historie a princip fungování tempomatu v autě

24. 1. 2021 3 min. čtení diskuze (2) Technologie

Věřili byste tomu, že auta, která umí sama udržovat rychlost, jsou k dostání už od roku 1958? Tedy více než 60 let. A víte, jak takový tempomat funguje? A co umějí ty nejmodernější?

Historie a princip fungování tempomatu v autě

Vymyslel ho slepec! 

Historie tempomatu má velice zajímavý začátek. Ralph Rowe Teetor, který ho vymyslel, byl slepý od svých pěti let. Autem ho vozil právník, ale Ralphovi vadilo, že kdykoliv tento muž mluvil, tak zpomalil a když pak zmlkl, tak opět zrychlil. První tempomat tak spatřil světlo světa už v roce 1948. O deset let později se objevil ve voze Chrysler Imperial. U parních motorů se však podobná technologie objevila už v roce 1788

Jak to vidí řidič 

Dnešní tempomaty fungují z pohledu řidiče velice jednoduše. I ty neprimitivnější se velice snadno nastavují. Stačí je aktivovat a pak nastavit rychlost, kterou je obvykle ta aktuální, ale pomocí tlačítek se dá dále snižovat, či zvyšovat. Řidič tak může sundat nohu z plynu a držet pouze volant. V případě stlačení pedálu brzdy nebo spojky se pak tempomat automaticky deaktivuje. Po takové deaktivaci pak stiskem jednoho tlačítka vůz nabere poslední nastavenou rychlost zpět a dále ji udržuje. U vozů s manuální převodovkou není z logiky věci možné řadit a mít tempomat neustále zapnutý, automaty to umožňují. Ovládání tempomatu je obvykle na volantu či páčce pod volantem

Jak to funguje? 

Dnešní vozy už se dělají většinou s tempomaty elektronickými, které obvykle mají svoji vlastní řídící jednotku. Nastavenou rychlost tedy udržuje servomotor. Z kopce logicky tempomat přísun paliva sníží nebo zcela zastaví, při jízdě do kopce naopak zvýší, aby nastavenou rychlost udržel. Nezvládá-li tempomat nastavenou rychlost po delší časový úsek udržet, ať už z nedostatku výkonu nebo závady, odpojí se a přenechá ovládání plynu řidiči. 

Sám zpomalí, zastaví a zase se rozjede 

U automobilů vyšších tříd a čím dál častěji už i ve střední nebo dokonce nižší střední třídě, se lze setkat s adaptivním tempomatem. Jak už název napovídá, dokáže se adaptovat na okolní podmínky, respektive automobily, které jedou před vozem. Elektronice vozu dává informace o objektech před automobilem a tempomat tak umí zpomalit a udržovat stejnou rychlost s vozem vepředu. Adaptivní tempomat v kombinaci s automatickou převodovkou pak umí ještě lepší kouzla! V dopravní zácpě nebo koloně zvládne auto samo zastavit a pak se opět rozjet. Samozřejmě se toho využívá i s ohledem na bezpečnost chodců a například některá Volva umí samy zastavit i pokud hrozí srážka s chodcem. 

Využiju to? 

Mít vůz vybavený tempomatem není vůbec špatné. Zejména na delších trasách je to pomocník k nezaplacení. I ve městě nebo na obchvatech se dá s přehledem tempomat využít. Ocení ho zejména ti, kteří mají tendence neustále pomalinku zrychlovat a riskují tak pokutu. Stačí jen nastavit maximální povolenou rychlost v daném úseku a pohodlně se vézt. Pozor však na to, že s tempomatem přichází u některých řidičů snížení pozornosti.

Zdroj médií: Pixabay.
Hurry Lišípsop, 26. 1. 2021 15:31
"U vozů s manuální převodovkou není z logiky věci možné řadit a mít tempomat neustále zapnutý, automaty to umožňují." - nevím, odkud má autor článku tuto informaci, ale s mým obyčejným 8 let starým Oplem s manuální převodovkou mohu řadit a tempomat stále drží rychlost (samozřejmě se sníží nebo zvýší otáčky motoru). A tempomat lze vypnout jen brzdovým pedálem nebo tlačítkem na volantu.
Kamil Faist, 26. 1. 2021 17:01
Já mám zkušenost jako uvádí autor článku. V Mazdě 6 (r.v. 2005) i v Hyundai i30 (2017) se při přeřazení rychlosti tempomat vypnul.

Podobné články