PRÁCE 🧰

Čtyřkolky ovládané aktivní spojkou

29. 12. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Čtyřkolky mohou mít různé varianty pohonu všech kol. Jedním z těch nejrozšířenějších, je pomocí aktivně ovládané spojky.

Čtyřkolky s aktivně ovládanou spojkou

Vedle klasických stálých vozů s pohonem všech kol, jsou na trhu další možná řešení. Populární je přiřazovat druhou nápravu řízeně a kontrolovaně. K tomu slouží spojka, jejíž ovládání má na starosti obvykle k tomu určená řídící jednotka.

Haldex v té novější variantě

U nás asi nejpopulárnějším systémem aktivního řízení je Haldex, nicméně o aktivním ovládání můžeme mluvit až od čtvrté generace. Původně totiž byl systém založen na mechanicko-hydraulickém principu. Promyšlený vnitřek spojky fungoval při rozdílu otáček přední a zadní nápravy jako čerpadlo, které zvedlo tlak oleje a svíralo spojku. Při maximálním sevření bylo rozdělení krouticího momentu 50:50 (přední náprava : zadní náprava).

Jakmile se do toho vložila elektronika, neprobíhalo spínání spojky pomocí rozdílů otáček hřídelů, ale pomocí řízeného čerpadla. Regulace jeho výkonu pak zvyšuje a snižuje sevření spojky, čímž se plynule rozděluje krouticí moment mezi nápravami. Aktivně řízený diferenciál pak umí přidělovat moment i na jednotlivá kola připojené zádní nápravy. Funguje to víceméně samostatně a hlavně to umožňuje přiřadit pohon zadních kol i v případech, kdy ještě nedošlo ke ztrátě trakce nebo prokluzu, ale s velkou pravděpodobností se tak stane.

BMW xDrive

Na podobném principu funguje i systém xDrive. Ten rozděluje standardně krouticí moment ve prospěch zadní nápravy poměru 40:60, v případě potřeby se toto rozdělení mění. Rozdělování probíhá opět pomocí spojky, kterou ovládá elektromotor. Plynule se tak může měnit rozdělení krouticího momentu. Jakmile preferovaná zadní náprava začne ztrácet trakci, během zhruba desetiny vteřiny se připojí náprava přední.

Řešení Suzuki

Suzuki zase u svých modelů Vitara a S-Cross používá mezinápravovou elektromagnetickou spojku. Jak už název napovídá, je spínána elektromagneticky. K předním kolům se tak v případě jejich prokluzu připojuje i zadní náprava. Systém je to velmi jednoduchý, ale není určen pro nějaké delší jízdy v terénu – po chvíli se spojka přehřeje a systém ji odpojí, čím ji chrání před poškozením.

Výhody aktivně ovládané spojky

Největším pozitivem řešení je asi možnost systému dělat si v podstatě co chce, řečeno trochu s nadsázkou. Je tak možné především předcházet nejrůznějším situacím, kdy ke ztrátě trakce dojde a řešit je v předstihu. Elektronika ovlivní i dynamiku – například při prudkém rozjezdu může přesunout většinu krouticího momentu na zadní kola, která jsou v tu chvíli zatížena. Akcelerace tak proběhne lépe a efektivněji, než kdyby byla poháněna jenom kola přední, nebo kdyby byl poměr rozdělený točivého momentu stálý.

Zdroj info: Haldex, transmissiondigest, 4x4parte, zf.
Zdroj médií: Haldex.

Podobné články