PRÁCE 🧰

Hybridní čtyřkolky - částečně elektrický pohon 4x4

28. 1. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Jedním z moderních způsobů, jak autu dát pohon všech kol je, přidat ke spalováku ještě elektromotor, který pohání druhou nápravu.

Hybridní čtyřkolky - částečně elektrický pohon 4x4

Články na téma čtyřkolky:

  1. Ojeté čtyřkolky – které jsou nejlepší?
  2. Hybridní čtyřkolky - částečně elektrický pohon 4x4 - právě čtete

Je to vlastně docela jednoduché řešení, které s sebou přinesla doba hybridů. Nelze však mluvit o plnohodnotné čtyřkolce, protože točivý moment na kolech druhé, tedy typicky zadní nápravy, je omezený maximálním točivým momentem elektromotoru. Přesto je to velmi použitelné řešení, a to i v lehčím terénu. Používají je především hybridní SUV 4x4 jako Toyota RAV4, Toyota Highlander nebo vozy Lexus.

Zadní náprava s vlastním elektromotorem

Nejdál je s hybridy Toyota, takže není divu, že má i vychytaný pohon 4x4 využívající právě elektromotor, respektive většinou dva elektromotory. Když se podíváme třeba na Lexus NX, který jsme před časem testovali (Lexus spadá pod Toyotu), tak ten má čtyřválec o objemu 2,5 litru s výkonem 114 kW a točivým momentem 210 Nm na přední nápravě. Dále je tam elektromotor co na přední kola umí poslat až 150 kW a 270 Nm. A teď to hlavní – zadní náprava má také svůj elektromotor poskytující jí až 50 kW a 139 Nm.

Jak vidno, je to řešení značně „asymetrické“, protože zadek nedostane žádný oslnivý výkon. Na druhou stranu, elektromotor umí velmi solidních 139 Nm, což je sakra poznat. O tom, kdy zaberou i zadní kola, rozhoduje řídící jednotka. Na sněhu a ledu umí poznat z natočení volantu a zrychlení v podélné i příčné ose, jestli auto jede tam, kam ho řidič směruje. Pakliže ne, může připojit zadek a tím omezit nedotáčivost. Do většího terénu to úplně není.

Co mimo zpevněné cesty něco zmůže, je Toyota Highlander, která má velmi podobný systém. K němu se ale přidává docela zázračné tlačítko Trail. Tím lze řídící jednotce sdělit, že se chystáte mimo zpevněné vozovky a budete tedy potřebovat zadní nápravu nejen v případě nedotáčivého smyku, ale i v nízkých rychlostech, kdy přední kola budou bezmocně hrabat. Zadní náprava se tak bude připojovat ochotněji a častěji, takže nebude docházet ke ztrátě trakce.

Výhody a nevýhody

Je samozřejmě asi jasné, že elektronicky řízený systém má své limity – nemá kupříkladu uzávěrku mezinápravovou nebo uzávěrku diferenciálu. Do drsnějšího terénu to skutečně není. Jsou tu ale nemalá pozitiva, kupříkladu odolnost celého řešení, které nevyžaduje absolutně žádnou údržbu, výměny oleje ani nic podobného. A krom toho je to i úspornější, protože motor pohání jen přední kola, nikoliv dlouhou hřídel, která by se táhla od přední nápravy k zadní.

Zdroj info: Toyota.
Zdroj médií: Toyota.

Podobné články