Stálý pohon všech kol

23. 1. 2023 2 min. čtení Tipy a rady

Aut se stálým pohonem všech čtyř kol není dnes na trhu tolik, kolik jich bylo dříve. Z důvodu nižší spotřeby řeší většina automobilek pohon druhé nápravy aktivní spojkou, nebo pomocí elektromotoru.

AWD - Stálý pohon 4x4

Obecně lze konstatovat, že stálý pohon všech kol je doménou především vozů, které to s terénem myslí opravdu vážně a jsou stavěné na pohyb mimo zpevněné komunikace. Typickým představitelem auta, které má neustále hnaná všechna kola je třeba Toyota Land Cruiser.

Při prokluzu kroutící moment uteče

Stálý pohon všech kol funguje tak, že každá náprava má svůj vlastní diferenciál a hřídel mezi nimi má také svůj diferenciál. Jedině tak je možné vyrovnávat rozdíly v otáčkách jednotlivých náprav, potažmo jednotlivých kol. Má to ale i svoji nevýhodu – jakmile začne prokluzovat jedno jediné kolo, uteče kroutící moment přes něj, ostatní kola nezaberou.

Uzávěrka řeší prokluz

Aby k výše uvedenému nedocházelo, používají se uzávěrky diferenciálů. Nejdůležitější je uzávěrka diferenciálu středového, která zajistí, že kroutící moment se dostane i na neprokluzující nápravu. Ještě dál lze zajít s uzávěrkami diferenciálů jednotlivých náprav, ve finále tak může být přenos síly rovnoměrný a s takovým autem se lze vyhrabat skutečně z lecčeho.

Nevýhodu uzavřených diferenciálů jsou dobře známé – nelze s nimi jezdit po zpevněné vozovce. Respektive lze to, ale těžko se s tím zatáčí, protože uzamčený diferenciál neplní svoji funkci vyrovnávače rozdílných otáček vnitřních a vnějších kol v zatáčce. Hrozí tak velmi reálné riziko zničení diferenciálu.

Pro příklad – Subaru

I proto je v některých autech uzamykání řízeno elektronikou a může probíhat automaticky. Má to tak třeba Subaru, které využívá hned několik různých systémů. Jeden z nich má například viskózní spojku, která při rozdílu otáček přední a zadní nápravy spíná a má tendence je srovnat. Náprava se lepší trakcí tedy dostane více momentu, jinak je poměr 50:50. Viskózní spojka není elektronicky řízená, je to čistě hydraulicko-mechanická záležitost.

Nevýhody stálého pohonu všech kol

Pokud se bavíme o nevýhodách, tak čtyřkolky se stálým pohonem všech kol mají typicky větší spotřebu, než stejně velká auta s pohonem pouze jedné nápravy. Není to jen hmotnost, kterou musejí čtyřkolky vozit navíc, ale motor zkrátka neustále musí konat práci ne pro otáčení dvěma koly, ale čtyřmi. A to i ve chvíli, kdy je to zbytečné a druhá náprava vůbec není třeba.

Zdroj info: autoexpress, edmunds, carmax.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?