🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Odvětrání klikové skříně musí být prvotřídní, jinak přijde zásadní porucha

18. 5. 2024 3 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady

Když byly měrky oleje jen na špuntu, bylo vše ještě v pohodě. Přetlakovaná skříň si tudy „odfoukla“ a chyba se dala snadno detekovat cinkáním uvolněné kovové měrky o hrdlo. Jenže dnes to znamená sakramentský problém.

Odvětrání klikové skříně musí být prvotřídní, jinak přijde zásadní porucha

Články na téma závady vozidel:

  1. Co znamená černý kouř z výfuku auta? Může to být banalita
  2. Bílý kouř z výfuku auta - jaké jsou příčiny?
  3. Modrý kouř z výfuku: Co ho způsobuje?
  4. Černý kouř z výfuku
  5. Prasklý klínový řemen
  6. Odvětrání klikové skříně musí být prvotřídní, jinak přijde zásadní porucha - právě čtete

Tak především – proč musíme odvětrávat klikovou skříň? Jde o to, že výfukové plyny pronikají do oleje. To je normální proces, protože prostě nic pohyblivého nedokážeme utěsnit tak dokonale, aby se to nedostalo někam, kam nechceme. Výfukové plyny tak proniknou pod píst a zvyšují zde tlak. Strhávají kapičky maziva, samy nesou spousty škodlivin a když se dostanou do ovzduší, tak to není úplně ono. Řešíme emise na úrovni atomů a pak necháme emise pronikat ven někudy jinudy? V dobách Škody 120L se to dalo přehlédnout, ne však dnes.

A nejde jen o to, že by nám to smrdělo ven. Nám jde hlavně o to, že takový zvýšený tlak v klikové skříni může poškodit těsnění a vést k úniku oleje, což může mít za následek problémy se startováním motoru a emisemi. Poruchy odvětrání klikové skříně mohou vést k různým problémům, jako je zvýšená spotřeba oleje, nesprávné zapalování a nízký výkon motoru. Jak ho poznáte? Třeba jeden z nejčastějších signálů je špatný start motoru, jeho „škytání“ a nerovnoměrný chod na volnoběh. A pak samozřejmě nadměrný únik oleje.

Samozřejmě, že to nemusí být známka hned tohoto, ale tyto signály jde snadno doplnit jednoduchým diagnostickým testem. Motor zahřátý otevřete a otočte víčkem měrky oleje. Pokud uslyšíte typické zasyčení vyfouklého vzduchu, pak máte prakticky jistotu.

Ještě větší jistotu získáte, když kolísání otáček na volnoběh se ustálí, právě při otevřeném víčku oleje.

Jak vypadá celý systém PCV?

Je samozřejmé, že mnozí výrobci si vymýšleli své vlastní systémy, které ale ve výsledku jsou stále to samé na jednotné téma. Jde o to, že v sání máme podtlak, který je vhodné využít. Nemusí být nijak velký, aby dokázal vytvořit podtlak i v klikové skříni, pokud se správně systém navrhne.

Takže podtlakem v sání se vlastně vysává to, co je v klikové skříni, ale abychom si nehnali do sání i olej, je zde odlučovač oleje. Ten lehkou olejnatou mlhu nechá zkondenzovat.

Tím jsme řekli prakticky vše základního. Ano, jsou tam mnohé další strojky a mechanismy, které je třeba zmínit. Tak především dnes se moderní odlučovače vyhřívají, aby došlo k rozkladu kalů a systém pracoval mnohem spolehlivěji. PCV ventil (z anglického originálu pro odvětrání skříně: Positive Crankcase Ventilation) například pracuje s membránovou technikou, což s sebou přináší další výzvy, ale i chyby.

Chyby u odvětrání klikové skříně 

Ten nejčastější je v tom, že olej byl špinavý a zanesl systém, který přestal fungovat. Je třeba navštívit servis a celý systém vyčistit. Olej tak musí být ten správný pro motor a také musí být společně s filtrem pravidelně měněný.

Dalším problémem jsou neschválené díly. Dlouho třeba slavné motory 1.9 TDI měly nahlášenou častou poruchu právě odlučovače. Už se zdálo, že to je typický problém a bude třeba s tím něco dělat. Jenže pak vyšlo najevo, že originální hadičku, kterou nasazovala továrna, často servisáci vyměňovali za jakoukoli, kterou našli na dílně. Ta ovšem nebyla stavěná na podtlak, takže se zhroutila a přestalo přes ní cokoli protékat…

Dále je třeba se podívat taky na to, jestli PCV ventil nemá děravou membránu. Ta je samozřejmě namáhána chemicky, tepelně i mechanicky a nevydrží věčně.

Výměna PCV ventilu je možná i dnes pěkně „samodomo“, ale nedoporučujeme ji dělat u vozidel s větší mírou elektroniky. Prostě moderní auta mohou mít problém s tím, že by jim v sání vznikl příliš vysoký/nízký tlak v případě nesprávné instalace a pak byste se nepohnuli ani o píď.

Zdroj info: Opravárenství a Diagnostika, J. Pošta a kol., 2005, Motor Vehicle Emissions Control, B. D. Hayes, 1977.
Zdroj médií: Depositphotos.
Václav Malý, 18. 5. 2024 21:57
Dost často pomůže odpojit hadici od sání a vyvést ji volně do prostoru. Ekologii to nepotěší, ale motoru to pomůže.

Podobné články