🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Černý kouř z výfuku nemusí být nic závažného

9. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Existují závady, které se dají docela dobře diagnostikovat podle toho, co vychází z výfuku. Respektive barva kouře se dá s úspěchem použít jako vodítko.

Černý kouř z výfuku

Co značí černý kouř

Obecně je příčinou černého kouře z výfuku příliš bohatá směs. To znamená, že je v ní příliš velké množství paliva a malé množství vzduchu. Spalování takové palivové směsi je nedokonalé, výfukové plyny jsou plné sazí a ty zbarvují kouř do černa.

Příčiny černého kouře

Existují dražší a levnější závady, přičemž černý kouř může popravdě způsobovat kde co. Mezi ty snadno řešitelné problémy patří třeba zanesený vzduchový filtr. Jestliže nedokáže propustit dostatek vzduchu, je směs příliš bohatá.

Další možností je nesprávně fungující MAF senzor neboli váha vzduchu. Ta má za úkol měřit, kolik vzduchu jde do motoru, přičemž její porucha znamená, že řídící jednotka není schopna namíchat optimálně bohatou směs.

Někdy může být příčina i ve špatné lambda sondě. Ta řeší, kolik je kyslíku ve výfukových plynech, takže má rovněž vliv na bohatost směsi. Pozor, lambda sondy bývají často dvě, jedna před katalyzátorem, druhá za ním.

Černý kouř z výfuku diesel

S určitým typem závad se potýkají především auta s motory na naftu a souvisí to i s černým kouřem. Citlivější vstřikovače dieselů mohou propouštět více nafty, než motor potřebuje, což má za následek opět příliš bohatou palivovou směs. Týká se to téměř výhradně motorů s přímým vstřikováním.

Na vině může být i turbodmychadlo, respektive jeho regulace. Zajišťuje, aby na lopatky turbínového kola nešel příliš velký objem výfukových plynů pod velkým tlakem. Regulace může mít více podob. Od jednoduché podtlakové nebo přetlakové, až po sofistikovanější systémy s natáčecími lopatkami. Právě ty bývají citlivější a při zanesení přestávají správně fungovat. Černý kouř z výfuku při akceleraci může motor generovat také z důvodu nedobře udělaného chiptuningu, opět je na vině bohatá směs.

Černý kouř na dálnici

Existuje jedna situace, kdy je nadměrné množství černého kouře normální. Je to vypalování DPF filtru, které přijde obvykle ve chvíli, kdy auto jede delší dobu ustálenou rychlostí. Regenerace filtru pevných částic je často provázena silnější kouřivostí motoru, je to běžný jev, není důvod se nějak děsit. Probíhající regeneraci obvykle auto nijak nehlásí, vodítkem může být vyšší spotřeba a právě černý kouř z výfuku. Pakliže taková situace nastane a rozpoznáte ji, nechejte regeneraci doběhnout do konce.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články