Co znamená kontrolka filtru pevných částic a na co se připravit, když svítí?

4. 4. 2021 8 min. čtení Tipy a rady

Rozsvícení kontrolky filtru pevných částic může nejednoho řidiče vyděsit. Samotný filtr totiž stojí někdy i vyšší desítky tisíc a pro mnoho starších vozů to znamená smutnou cestu na vrakoviště. Nemusí to ale být zase tak zlé, kontrolka má totiž významů několik.

Co znamená kontrolka filtru pevných částic a na co se připravit, když svítí?

Tou první věcí, která každého samozřejmě napadne je, že filtr je skutečně ucpaný. Může se to stát a u vozů s větším nájezdem je to vcelku pravděpodobný scénář. 

Regenerace DPF vypalováním totiž není všemocná a vždy nějaká malá troška nespalitelných částic zbude. Ty postupně filtr zanášejí. Před DPF a za ním je snímač tlaku.

Čističe DPF filtrů a aditiva

Naměřený rozdíl slouží k vyhodnocení zaplnění filtru. Pokud je příliš velký rozdíl i po regeneraci, řídící jednotka pomocí rozsvícení kontrolky signalizuje nutnost servisního zásahu, většinou tedy výměny nebo profesionálního vyčištění filtru.

Druhou (a daleko častější) možností je, že kontrolkou se vůz hlásí o regeneraci, která měla proběhnout, ale kvůli nevhodným podmínkám se tak nestalo. Pokud se jinak vůz chová normálně, zkuste jednoduše vyjet za město a udržovat víceméně stálou rychlost na čtvrtý nebo pátý stupeň a k tomu otáčky nad 2,5 tisíce.

Po chvíli možná na palubním počítači zaznamenáte vyšší spotřebu, což je neklamné znamení probíhající regenerace. Po ní byl měla kontrolka zhasnout, nestane-li se tak, zastavte a vypněte úplně motor. Další start by měl být již bez rozsvícené kontrolky DPF.

Přípravky pro regeneraci filtru pevných částic (Aditiva do DPF)

Další možností je závada vstřikovacího systému. Někdy se současně s DPF rozsvítí i kontrolka motoru (kuře) a můžete zaznamenat horší start. S velkou pravděpodobností půjde o vstřikovače, které jsou buď ucpané nebo jiným způsobem porouchané. Není to levná závada, a tak vyžaduje specializovaný servis.

Setkat se můžeme i se svítící kontrolkou DPF kvůli špatnému snímači tlaku a teploty výfukových plynů. Řídící jednotka díky tomu nemůže vyhodnocovat stav zaplnění filtru a hlásí chybu. Řešení je nasnadě - vyměnit porouchaný snímač.

Paleta problémů, které kontrolka DPF signalizuje je poměrně pestrá. Pro přesnou identifikaci lze poradit jediné - napojení na diagnostiku. Pokud ale vůz nepadá do nouzového režimu a kontrolka svítí sama, zkuste navodit ideální podmínky pro vyčištění filtru. Ve většině případů by to mělo pomoci.

Zdroj médií: Depositphotos.com.
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články