PRÁCE 🧰

Ucpaný DPF – jak se to projevuje?

6. 12. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Čištění DPF/FAP filtru Ucpaný filtr pevných částic

Každý filtr pevných částic se časem začne ucpávat. Plíživě se začnou objevovat příznaky, že něco není v pořádku. Jak tedy zacpaný DPF poznat?

Ucpaný DPF – jak se to projevuje?

Ucpaný DPF filtr

Jak asi každý motorista ví, filtr pevných částic je ve výfuku, kde doslova stojí v cestě plynům, které vycházejí z motoru. Výfukové plyny v sobě nesou pevné částice, tedy nedokonale spálené palivo a různé nečistoty v palivu obsažené. Jakmile se tyto částice potkají s velmi porézním a jemným filtrem, zůstanou ze zhruba 90 až 95 % usazené v něm. Jednou za čas je řídící jednotka nechá motorem tzv. vypálit. Jenže ani tento proces není dokonalý a po spoustě těchto pevných částic zbude trocha popílku. Ten postupně DPF ucpává.

Jak poznat ucpaný DPF

Samozřejmě to není bez následků, a to zejména pro filtr pevných částic, který je třeba vyčistit nebo vyměnit. Problém to představuje i pro motor, kterému se najednou ve výfuku objeví odpor větší, než na jaký je agregát konstruovaný. Podívejme se tedy na některé z projevů ucpaného filtru pevných částic. Nutno dodat, že žádný z nich není jednoznačným signálem tohoto problému. Spíš slouží jako vodítko, ale zároveň to mohou být i projevy zcela jiné závady, která s DPF nemá nic společného.

Snížený výkon motoru

Jestliže trochu zacpeme výfuk, sníží se výkon motoru, protože vytváříme vlastně protitlak. Bráníme tak výfukovým plynům v tom, aby mohly odcházet z válce, takže efektivita agregátu nám významně klesne. Pakliže tedy auto nejede jako dřív a musíte třeba do táhlého kopce podřazovat o stupeň níž, může to být symptom ucpaného DPF. Finále tohoto problému je, že motor nepůjde ani nastartovat, nutno podotknout, že ne všechna auta umí včas pomocí rozsvícené kontrolky varovat, že se děje něco špatného.

Zvýšená spotřeba

U moderních dieselových motorů se vyšší spotřeba často připisuje unaveným vstřikovačům, které propouštějí naftu. Může to být ale i zaneseným filtrem sání a několika dalšími příčinami. Vyšší spotřeba nicméně souvisí s problémem předchozím – řídící jednotka, respektive spíš řidičova noha, kompenzuje protitlak ve výfuku přidáním plynu, tedy vyšší dávkou paliva.

Neklidný volnoběh

S protitlakem ve výfuku souvisí i zhoršený chod na volnoběh. Ten je poměrně dobře patrný, na rozdíl od horšího výkonu, který spousta řidičů nezaznamená. Rovněž lze zvýšenou spotřebu přisuzovat třeba zimnímu období nebo jiným jízdním podmínkám. Jestliže se vůz na volnoběh podivně klepe a ručička otáčkoměru kolísá, je něco v nepořádku.

Často opakované regenerace

Poznáte, když vůz regeneruje DPF? Nebo vám to hlásí kontrolka? Jestliže se regenerace opakuje nápadně často, je to známkou ucpaného filtru pevných částic. Je v něm již tolik popílku, že jeho kapacita je velmi nízká, takže řídící jednotka jej regeneruje mnohem častěji než dřív.

Zdroj info: ekra.top.
Zdroj médií: ekra.top.

Za odborné informace děkujeme partnerovi

Dopřejte svému vozidlu stoprocentní péči. S námi budete mít postaráno o dokonalé vyčištění DPF/FAP filtru, motoru či dalších komponentů. Naší prioritou je odhalení příčin problémů, nikoliv až jejich následky.

Podobné články