PRÁCE 🧰

Kolísání otáček na volnoběh

21. 1. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Jednou z těch nejčastějších závad, se kterými se lze u aut setkat, je kolísání volnoběžných otáček. Po čem pátrat a jak rychle opravit tento problém?

Kolísání otáček na volnoběh

Kolísání volnoběhu je do jisté míry normální

Jestliže nastartujete a volnoběžné otáčky jsou nejprve vyšší a poté se snižují v několika krocích, jde o běžný jev. Motor se snaží jednak co nejrychleji ohřát, ale především potřebuje rychle dostat olej všude, kde je potřeba. To musí udělat čerpadlo oleje, jehož výkon je závislý na otáčkách.

Stejně tak je běžné, když třeba stojí auto s běžícím motorem, že čas od času otáčky lehce stoupnou. Je to důsledek spínání a vypínání klimatizace, případně jiného spotřebiče. I rozsvícení světel se může na otáčkách projevit, protože v tu chvíli zase zvedne odběr alternátor. Co už tak běžné není je, když se otáčky mění prakticky neustále, případně kvůli tomu motor i zhasíná.

Škrtící klapka

Jednou z velmi častých příčin je zanesená škrtící klapka, které kvůli nečistotám nemůže otevírat a zavírat až do krajních poloh. Řídící jednotka s tím částečně počítá, jakmile je ale zanesení příliš velké, nemůže regulovat přísun vzduchu k motoru a začnou zlobit otáčky. Vyčištění klapky není nic složitého, není potřeba rozdělávat půl auta, stačí odmontovat trubku sání a hned uvidíte, jak na tom je.

Váha vzduchu

Komponenta měřící objem vzduchu, který jde sáním do motoru, nevydrží věčně. Vadná váha může být příčinou kolísání otáček, takže není od věci ji čas od času vyčistit k tomu určeným prostředkem (rozhodně však na měřicí část nesahejte). Pakliže to nepomůže, pak je nutná výměna.

Lambda sonda

Aby katalyzátor správně pracoval, potřebuje být v provozní teplotě. To zajistí palivo, respektive spaliny z motoru. Jakmile je katalyzátor příliš chladný, nemůže odvádět svojí práci správně. K měření účinnosti katalyzátoru a optimalizaci složení paliva slouží lambda sonda (může jich být i více). I ta, pokud je vadná, způsobuje někdy kolísání otáček. Dalším symptomem špatné lambdy je také zvýšená spotřeba. Výměna není složitá, je akorát potřeba se dostat pod auto, lambda je zašroubovaná v závitu ve výfukovém potrubí.

Svíčky nebo jejich cívky

Zapalovací svíčky a jejich cívky mohou být rovněž příčinou kolísání volnoběhu. Pro každý vůz je předepsaný interval výměny svíček (cívky se většinou mění, až když jsou vadné). Pokud ho překračujete, je dost pravděpodobné, že závada bude právě zde.

EGR

Recirkulační ventil, který pouští část spalin zpět do sání, umí nadělat taky solidní vrásky. Když je ucpaný nebo je snížena jeho průchodnost, nefunguje optimálně a poměr spalin v sání není takový, jaký by měl být. U některých motorů i toto může stát za kolísáním volnoběžných otáček. Pomůže vyčištění, někde je možné i jeho úplné zaslepení, které situaci v podstatě vyřeší navždy.

Vstřikovače

Toto se týká především novějších dieselů. Kolísání otáček volnoběhu Octavie 1.9 TDI, která má jednoduché vstřikovače, asi způsobuje něco jiného, ale novější agregáty s common-rail systémy mohou zlobit. Sami to doma asi neopravíte, diagnostiku a repasi vstřikovačů dělají specializované servisy. Pokud jste ale vyloučili vše ostatní, je možné, že vstřikovače nedávkují správně a otáčky kolísají kvůli nim.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články