Banner Pondělí s Portálem řidiče

Jak vyčistit škrtící klapku motoru v domácích podmínkách

12. 2. 2021 4 min. čtení Tipy a rady

Škrticí klapka má na starosti regulaci množství vzduchu, které do motoru vstupuje. Reaguje na pokyny plynového pedálu, se kterým je spojena buď přímo lankem nebo elektronicky. Některá vozidla klapku nemají, ale u těch, která ano, není od věci ji čas od času vyčistit.

Jak vyčistit škrtící klapku motoru v domácích podmínkách

Drtivá většina škrticích klapek jsou vcelku bytelné kusy kovu, který nejčastěji trpí tím, že se uvnitř zašpiní a zanesou směsicí karbonu a oleje. Klapka je vybavena potenciometrem, snímači a může k ní vést i hadička, která ji vyhřívá vodou. Tím, jak se postupem času klapka zanáší, nedojíždí úplně do krajní polohy, což je řídící jednotka částečně schopna kompenzovat a počítat s tím. Současně se však zmenšuje i průměr potrubí, ve kterém se klapka pohybuje, což má za následek snížení objemu průtoku vzduchu. Následkem toho začne řidič časem pozorovat třeba kolísání volnoběhu, škubání při rozjezdech a přidávání plynu, eventuálně vyšší kouřivost při vyšších otáčkách motoru, způsobenou příliš bohatou směsí.

Máte dvě možnosti

Samotné čištění má dvě varianty. Začneme tou jednodušší. Prvně je důležité se ke klapce vůbec dostat. Jděte od vstupu vzduchu dál a časem na ni narazíte. Od vzduchového filtru (airboxu) k ní povede pravděpodobně hadice, kterou stačí sejmout a jste tam, kde jste chtěli být. Zhodnoťte, jak moc je klapka zanesená, jestli vůbec nebo jen lehounce, i tak ji s klidem vyčistěte, je ale pravděpodobné, že za problémy s kolísáním otáček nemůže. Je-li obalena černým mazlavým humusem, asi jste našli pachatele problémů a můžete se pustit do čištění.

Čištění klapky sprejem

V té jednodušší podobě to vypadá tak, že se zakoupí k tomu určený sprej, který není nijak drahý. Sprej rozpouští onen černý kentus dusící motor a po nastříkání do klapky shora by ho měl v řádu minut řekněme zkapalnit a to následně odteče dolů, bohužel ve finále do motoru, což mu zrovna dvakrát neprospívá.

Důkladně, s klapkou venku

Druhou, pracnější, ale fajnovější variantou, je klapku vymontovat a vyčistit ji někde mimo motorový prostor. Odpojte z ní všechny konektory a hadičky (doporučujeme si předtím celou klapku vyfotit, aby bylo vidět, kam co vedlo. Je to jistota, že budete schopni vše vrátit do původního stavu). Následně stačí pomocí povolení pár šroubů těleso klapky odmontovat a vyndat. Krásně se tak můžete dostat i na spodní stranu klapky a vyčistit ji skutečně dokonale. Je jen na vás, jak k tomu přistoupíte, ale rozhodně je důležité nezkoušet klapku ponořit třeba do technického benzínu nebo ultrazvukové čističky. Uvnitř je potenciometr, motůrek, eventuálně čidla a senzory, které by z toho nebyly nadšené.

Raději sáhněte třeba po starém zubním kartáčku, hadru a hezky šudlejte. Snažte se ten černý bordel dostat opravdu všechen dolu, můžete si samozřejmě pomoci výše zmíněným sprejem k tomu určeným. Ve chvíli, kdy je vše dokonale čisté, vraťte klapku na své místo a připojte k ní vše, co jste z ní odpojili.

Oblafnout řídící jednotku

Aby vše fungovalo, jak má, je potřeba ještě donutit řídící jednotku, aby počítala s hodnotami ne pro zahnojenou klapku, ale pro čistou. Jak už jsem v prvním odstavci naznačil, řídící jednotka umí kompenzovat nižší průtok vzduchu a posunout si hodnoty maximálního otevření klapky i v zaneseném potrubí, kdy ve skutečnosti nelze klapku úplně otevřít. Jenže řídící jednotka netuší, že jsme klapku vyčistili a je potřeba donutit ji zapomenout ony kompenzované hodnoty.

Postup nebude u každého vozu stejný, ale obvykle postačí odpojit na noc baterii. Neplatí to univerzálně, doporučujeme poptat se na fórech fanoušků značky, eventuálně v autorizovaném servisu. Každopádně, jakmile se dočasná paměť vymaže, řídící jednotka pojede podle hodnot nastavených od výroby. Po nastartování se pak může auto chovat malinko jinak, než se vše znovu nastaví, každopádně by měly zmizet problémy spojené se zanesenou škrticí klapkou.

Zdroj médií: Depositphotos.com
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Nerad se v nich hrabe, protože to neumí a vždycky mu nějaký šroubek zbyde.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?