🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Projevy špatné nebo špinavé škrtící klapky

10. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Škrtící klapka není obvykle první podezřelý při řešení závady. Problémy se ní však mají své specifické příznaky. Jaké to jsou?

Jak se projevuje špatná škrtící klapka

Články na téma škrtící klapka:

  1. Jak vyčistit škrtící klapku v domácích podmínkách
  2. Jak vyčistiti škrtící klapku svépomocí?
  3. Jak se projevuje špatná škrtící klapka - právě čtete

Škrtící klapka má za úkol regulovat přísun vzduchu do spalovacího motoru. Funguje velmi jednoduše a má podobu opravdové klapky, která zmenšuje či snižuje průsvit sání. Při sešlápnutí plynového pedálu se zároveň i otevírá klapka, při ubrání plynu se klapka přivírá.

Sama kontroluje, jak moc je otevřená

Řízení klapky je buď mechanické, nebo elektronické. V případě mechanického se klapka otevírá pomocí lanka napojeného na pravý pedál. Elektronická klapka je složitější a otáčí s ní servomotor, přičemž dochází ke zpětné kontrole pomocí potenciometru. Řídící jednotka tak dá pokyn například k otevření a současně s tím se dozví, jestli k tomu došlo a jak moc úspěšně.

Elektronická škrtící klapka

Nutno podotknout, že emisní předpisy si vynutily masivní nasazování klapek právě elektronických, které nepřenášejí pokyny řidiče přímo, ale tak, aby byly dostatečně „zelené“, samozřejmě ve spolupráci se všemi ostatními systémy, které mají na emise vliv, jako například EGR.

Do značné míry však má škrtící klapka „svoji hlavu“. Pokud totiž řidič například na semaforech zastaví úplně a sundá nohu z pravého pedálu, klapka by se zavřela úplně, takže by do motoru nešel vzduch. Proto elektronika nechá v takové chvíli klapku pootevřenou.

Jak poznat špatnou škrtící klapku?

V průběhu času se škrtící klapka zanáší, a to zejména vlivem výfukových plynů, které se na ni dostanou přes EGR. Jedná se o poměrně mastné nečistoty, které rády ulpívají na kovových površích. Čištění škrtící klapky je téma na samostatný článek, podívejme se však na to, jak se projevuje její závada. Ta může nastat i vlivem poruchy technické části, nikoliv jen kvůli nečistotám.

Obecně lze říct, že problémy se škrtící klapkou zaznamenáte v případech, kdy je potřeba nějak měnit výkon motoru. To znamená třeba při zrychlování, kdy se motor jakoby přehltí a odezva na přidání plynu není taková, jaká by měla být. Motor může škubat i na volnoběh, protože se řídící jednotka neustále snaží dosáhnout optimálního nastavení. Jakmile třeba sepne klimatizace, můžete zaznamenat velké zakolísání otáček (do značné míry je to normální). Pakliže tyto příznaky rozpoznáte, zkuste klapku vyčistit, s velkou pravděpodobností to pomůže.

Zdroj info: carmechanic, tremec-blog, engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články