🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Čištění škrtící klapky svépomocí

8. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Vyčištění škrtící klapky je jedna z věcí, které zvládne snad každý motorista. Není nutné to dělat často, ale jednou za čas to neuškodí.

Jak vyčistiti škrtící klapku svépomocí?

Články na téma škrtící klapka:

  1. Jak vyčistit škrtící klapku v domácích podmínkách
  2. Jak vyčistiti škrtící klapku svépomocí? - právě čtete
  3. Jak se projevuje špatná škrtící klapka

Škrtící klapka se nachází v sání a reguluje přísun vzduchu do motoru. Klapka není nutností, lze ji nahradit, typicky variabilním časováním ventilů, takže ji nemá zdaleka každé auto. Většinou se klapka neporouchá mechanicky, bývá to poměrně robustní komponenta. Problém jí dělají nečistoty, a to hlavně karbon s olejem. Po čase se může klapka natolik zašpinit, že to začne ohrožovat její funkčnost.

Porucha škrtící klapky

Nebude dojíždět do krajních poloh, čemuž se řídící jednotka umí částečně přizpůsobit. Dobře totiž ví, jak moc se klapka je schopna pohybovat, protože je napojena na potenciometry. Nicméně co je moc, to je moc, jednoho krásného dne to přeroste určitou mez a rozsvítí se kontrolka motoru. Mimochodem nánosy nečistot snižují i průsvit sání, takže se zmenšuje objem vzduchu, který do motoru jde. V extrému se silně znečištěná klapka projeví i vyšší kouřivostí agregátu, protože směs je příliš bohatá.

Klapku je prvně dobré lokalizovat. Logicky bude někde mezi filtrem vzduchu a motorem. Budete muset trochu šroubovat a odmontovat potrubí před ní. Hodí se napřed zhodnotit, jak moc je špinavá a zanesená. Rozhodně však doporučujeme ji odpojit a vymontovat úplně, lépe se s ní pak pracuje a hlavně vám veškeré nečistoty nepotečou dál do motoru. Před odpojením si klidně vyfoťte, co je na klapce kam napojené, poté opatrně vše odpojte a vyndejte ji ven. Nezapomeňte, že pracujete za vzduchovým filtrem, takže pozor na to, aby se něco nedostalo do sání.

Jak vyčistiti škrtící klapku svépomocí?

Sprej na čištění škrtící klapky

Na čištění klapek jsou dnes k dispozici různé spreje. Po aplikaci (a nebojte se použít větší množství spreje) chvíli počkejte a nečistoty začnou samy doslova odtékat. Musíme upozornit, že není příliš čistá práce a mějte nachystaný nějaký hadr. Z kalhot se to dost špatně pere (vlastní zkušenost). K vyčištění nejlépe poslouží starý zubní kartáček.

Jak vyčistiti škrtící klapku svépomocí?

Pakliže je klapka vyčištěná a leskne se jak nová, nechte ji oschnout a namontujte zpět. Pozor na to, že řídící jednotka netuší, že se něco změnilo. Bude tedy stále počítat s tím, že klapka je špinavá a nedovírá do krajních poloh. Doporučujeme proto odpojit na chvíli akumulátor, čímž dojde k restartu do výchozích hodnot. Auto se pak může chvíli chovat malinko nestandardně, bude možná kolísat volnoběh a nepůjde stop-start systém. Jedna dvě jízdy stačí k tomu, aby si řídící jednotka vše osahala, včetně škrtící klapky, která bude fungovat jak má.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články