Co způsobuje špatná váha vzduchu

5. 4. 2021 2 min. čtení Tipy a rady

Pro mnoho řidičů záhadné zařízení, které se skrývá také pod zkratkou MAF nebo MAP. Co umí a jak to vypadá, když se porouchá?

Co způsobuje špatná váha vzduchu, projevy poruchy

Samotná váha vzduchu je někde mezi vzduchovým filtrem a škrticí klapkou. Jejím úkolem je měřit množství vzduchu, který proudí k motoru a tuto informaci poskytovat řídící jednotce. Ta bere množství vzduchu jako jednu z proměnných a optimalizuje na základě toho obsah paliva ve směsi tak, aby nebyla ani příliš chudá, ani příliš bohatá.

K měření využívá váha vzduchu buď senzor MAF nebo MAP, eventuálně se využívá jejich kombinace. Je však potřeba, aby odchylka od reality nebyla vyšší jak 2 %, což je poměrně dost striktní požadavek. Samozřejmě, jako většina elektronických komponent, i váha vzduchu se opotřebovává a jednoho dne se prostě zákonitě musí porouchat. S tím se začne projevovat chyba v měření, případně vůz rovnou padne do nouzového režimu a vyžádá si servisní zásah.

Varieta problémů nesprávně pracující váhy vzduchu je dost velká. Dost často se zaměňují za daleko závažnější problémy a až diagnostika ukáže pravý stav věci. Váha se vymění (investice do zhruba 3 tisíc korun) a auto zase jezdí, jak má.

Jak se projevuje vadná váha vzduchu

A jak se tedy závada váhy vzduchu projevuje? Může to začít už při startu, kdy vůz neochotně chytá. Když už naskočí, jsou otáčky nerovnoměrné a buď nápadně vysoké nebo naopak agregát skoro zhasíná, aby si následně řídící jednotka uvědomila, že je něco špatně a otáčky zase zvedla, takže kolísají. Pokus o rozjetí může provázet nezvykle vysoká ochota motoru zhasnout. Za jízdy motor někdy hodně kouří a pocitově auto nemá takový výkon, jaký mít má. I při úsporné jízdě je často vyšší spotřeba paliva. Celkově zkrátka řidič velmi jednoduše nabude dojmu, že něco opravdu není v pořádku.

Z výše jmenovaných symptomů se může ukázat třeba jen jeden a jenom občas. Většinou jich je ale více a jsou jasně patrné. Rozsvícení kontrolky motoru je pak znamením, že řídící jednotka problém také zaznamenala a byla by ráda, kdyby ho majitel vozu vyřešil. Auto sice může jezdit dál, ale při trvalém provozování s vadnou váhou vzduchu hrozí sekundární poruchy, které už mohou být daleko závažnější. Proto je třeba s návštěvou servisu neotálet, což ostatně platí pro jakoukoliv poruchu motoru.

Zdroj médií: Depositphotos.com
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?