🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Jak poznat ucpaný filtr pevných částic (DPF)

21. 1. 2021 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Jedna z nejdražších komponent v autě je filtr pevných částic nebo také DPF. Že je dobré se o něj starat a trochu pečovat, na to přijdou majitelé někdy pozdě, tedy až když je čeká nákladná výměna.

Jak poznat ucpaný filtr pevných částic DPF

K čemu je DPF

Úlohou filtru pevných částic je zabránit vypouštění malých částic, které vznikají při spalování paliva, do ovzduší. Filtr má vnější obal, uvnitř kterého je keramická vložka, která právě tyto částice zachytává. Z logiky věci tak vyplývá, že se jich tam hromadí víc a víc.

Postupné ucpávání staví plynům vycházejícím z motoru jakousi překážku, kterou je stále těžší a těžší překonat. Začne se zvyšovat spotřeba, vnímavější řidiči možná pocítí slabší odezvu na plynový pedál a časem řídící jednotka rozsvítí kontrolku ve tvaru výfuku. To je znamení, že se děje něco, co je potřeba řešit.

Přípravky pro regeneraci filtru pevných částic (Aditiva do DPF)

Čistí se sám

Rozsvícení kontrolky znamená většinou, že řidič dlouho dlabal na tzv. regeneraci filtru. O co se jedná? Jde o to, že tyhle malé částice lze spálit na relativně neškodný popílek, který se ale stejně časem začne ve filtru hromadit, takže jeho životnost stejně není nekonečná. Proces spalování ale není nic jednoduchého, dochází při něm k umělému zvýšení teploty výfukových plynů. Vozidlu se tak dočasně zvedne spotřeba, ale jinak by řidič prakticky neměl zaznamenat žádné podivné chování vozu. Horké výfukové plyny spálí částice a uvolní kapacitu filtru.

Proces regenerace ale vyžaduje dost specifické podmínky. Ideální je delší jízda po dálnici, kdy je motor ve vyšším zatížení. Pokud někdo jezdí jen po městě, může se časem řídící jednotka pokoušet o regeneraci i tak, bohužel je to takový poslední zoufalý krok, kdy už je skoro pozdě.

Servis často problém jen odloží

Je-li filtr ucpaný tak, že už ho nezvládne zregenerovat čistící mechanismus samotného vozu, může ještě nastoupit specializovaný servis, který čistí buď pomocí chemie, vysokotlaké vody nebo horkým vzduchem. Názory a zkušenosti se dost různí, na druhou stranu, pokud to zafunguje, ušetří tím majitel vozu nemalé peníze. Bohužel se velice často stává, že takové čištění pomůže na pár tisíc kilometrů a nakonec stejně dojde na kompletní výměnu filtru pevných částic.

Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články