Abychom omezili množství částic, které jdou z výfuků motorů, a to jak dieselových, tak benzinových, používá se filtr pevných částic. Zachytí je a jednou za čas se saze takzvaně vypálí.
Co je filtr pevných částic a proč to tam je?
Články na téma filtr pevných částic (DPF):
- Existují ještě motory bez DPF?
- Jak poznat ucpaný filtr pevných částic
- Co je DPF filtr a jaká je jeho životnost
- Svítí kontrolka filtru pevných části - na co se připravit?
- Výměna filtru pevných částic (DPF filtru)
- Jak jezdit s autem vybaveným DPF filtrem
- Filtr pevných částic – benzínový motor
- Jak poznám ucpaný filtr pevných částic?
- Filtr pevných částic – co to je a jak funguje? - právě čtete
- Čištění DPF filtru
Pevné částice vznikají při procesu spalování paliva neustále. Jejich množství je závislé na čistotě nafty nebo benzínu a na efektivitě spalovacího procesu. S tím souvisí i velikost pevných částic. Novější motory s přímým vstřikováním, které jsou označovány za „čistší“, produkují paradoxně částice menší a mnohem více nebezpečné. Na druhou stranu tyto agregáty mají díky obrovské efektivitě menší spotřebu, tudíž negenerují tolik CO₂.
Jak funguje filtr pevných částic
Částice, které projdou do výfuku, mají za úkol se zachytit na DPF a dále ve své cestě nepokračovat. Filtr je obvykle vyroben z porézní keramiky (karbid křemíku, kordierit apod.) a jeho struktura má velmi jemné kanálky, kde se částice usazují. Filtr cílí na částice ve velikosti mikrometrů až nanometrů, zejména pak na částice kategorie PM 2.5 a menší (částečky o rozměru 2,5 mikrometru a méně).
DPF zpravidla zvládne zachytit 90 až 95 % těchto částic, takže třeba v centrech měst to jejich výskyt velmi významně omezuje. Rozdíl mezi tím, co generuje diesel normy Euro 4 (bez DPF) a Euro 5 (s DPF) je obrovský. Pokud se například do širšího centra města povolí vjezd jenom dieselům s DPF, významně to přispěje ke snížení lokálních emisí.
Co s pevnými částicemi?
Filtr pevných částic umí tedy velmi efektivně odbourávat z výfukových plynů nebezpečnou složku. Jenže malé i větší částečky se logicky zachycují a filtr postupně ucpávají. To si je ostatně auto schopno i samo změřit a průběžně tak činí pomocí měření diferenčního tlaku. Jeden tlakový senzor je před filtrem, druhý za ním. Rozdíl hodnoty tlaku, který bude za filtrem vždy o něco menší, je pro řídící jednotku informace o zaplnění DPF.
S tím úzce souvisí i regenerace DPF, která se spouští při určité míře zaplnění filtru a splnění několika základních podmínek, jako je například rychlost vozidla, otáčky motoru, teplota oleje a podobně. Regenerace probíhá tak, že se spalují saze, a to doslova.
Také čtěte
Pasivní regenerace
Pakliže výfukové plyny dosáhnou určité teploty, dochází k přirozenému vypalování sazí bez nějakého dalšího přičinění. Na toto spoléhají téměř výhradně filtry u moderních benzinových motorů, kde je teplota výfukových plynů o něco vyšší než u dieselů (zhruba o 200 stupňů), částečně se děje i u naftových motorů, ale skutečně jenom částečně a ne plnohodnotně.
Aktivní regenerace
Jakmile řídící jednotka usoudí, že sazí ve filtru je příliš, zvedne jeho teplotu. Děje se tak vstřikováním paliva buď přímo na filtr, respektive těsně před něj, nebo úpravou načasování vstřiku tak, aby palivo prošlo přes výfukový ventil do výfuku a na DPF filtr. Obvykle je to tzv. dovstřikem, kdy vstřikovač jednoduše vstříkne palivo ve výfukové fázi práce čtyřdobého motoru.
Ucpaný DPF
Proces vypalování funguje poměrně dobře, ale nikoliv stoprocentně. Bude při tom vždy vznikat nějaké množství popela. A ten filtr pevných částic postupně a pomalu ucpává. Jednoho krásného dne se filtr ucpe natolik, že řídící jednotka to vyhodnotí jako závadu, případně se zcela zneprůchodní, což některá auta v podstatě ani řidiči nijak neohlásí. Akorát motor nenastartuje. DPF filtr je pak zralý na výměnu nebo vyčištění.
Zdroj médií: ekra.top.
Za odborné informace děkujeme partnerovi
Dopřejte svému vozidlu stoprocentní péči. S námi budete mít postaráno o dokonalé vyčištění DPF/FAP filtru, motoru či dalších komponentů. Naší prioritou je odhalení příčin problémů, nikoliv až jejich následky.
Diskuze (11)
Filtr má omezenou životnost protože zůstává zaplněn částicemi, které nelze regenerovat, tedy spálit. Kromě popela z regenerovaných sazí, to jsou kovové částečky z opotřebení motoru, popel po shořelém oleji a pokud je to filtr s agitovací, tak to jsou částečky ceru nebo oxidů železa z aditiva, atd...
To snad nemyslíte vážně!
Nevíte co píšete?
Auta bez DPF filtru jsou nebezpečná - Je přímo název článku!
Fakt už nic nechápu...
To snad nemyslíte vážně!
Nevíte co píšete?
Auta bez DPF filtru jsou nebezpečná - Je přímo název článku!
Fakt už nic nechápu...
To, že auta bez DPF jsou pro lidské zdraví škodlivější než ty, které jsou jim vybaveny jsem rozhodně nerozporoval...