PRÁCE 🧰

Co je filtr pevných částic a proč to tam je?

13. 12. 2024 3 min. čtení diskuze (11) Tipy a rady Rádce motoristy Čištění DPF/FAP filtru Základní info k čištění DPF

Abychom omezili množství částic, které jdou z výfuků motorů, a to jak dieselových, tak benzinových, používá se filtr pevných částic. Zachytí je a jednou za čas se saze takzvaně vypálí.

Filtr pevných částic jak funguje

Pevné částice vznikají při procesu spalování paliva neustále. Jejich množství je závislé na čistotě nafty nebo benzínu a na efektivitě spalovacího procesu. S tím souvisí i velikost pevných částic. Novější motory s přímým vstřikováním, které jsou označovány za „čistší“, produkují paradoxně částice menší a mnohem více nebezpečné. Na druhou stranu tyto agregáty mají díky obrovské efektivitě menší spotřebu, tudíž negenerují tolik CO₂.

Jak funguje filtr pevných částic

Částice, které projdou do výfuku, mají za úkol se zachytit na DPF a dále ve své cestě nepokračovat. Filtr je obvykle vyroben z porézní keramiky (karbid křemíku, kordierit apod.) a jeho struktura má velmi jemné kanálky, kde se částice usazují. Filtr cílí na částice ve velikosti mikrometrů až nanometrů, zejména pak na částice kategorie PM 2.5 a menší (částečky o rozměru 2,5 mikrometru a méně).

DPF zpravidla zvládne zachytit 90 až 95 % těchto částic, takže třeba v centrech měst to jejich výskyt velmi významně omezuje. Rozdíl mezi tím, co generuje diesel normy Euro 4 (bez DPF) a Euro 5 (s DPF) je obrovský. Pokud se například do širšího centra města povolí vjezd jenom dieselům s DPF, významně to přispěje ke snížení lokálních emisí.

Co s pevnými částicemi?

Filtr pevných částic umí tedy velmi efektivně odbourávat z výfukových plynů nebezpečnou složku. Jenže malé i větší částečky se logicky zachycují a filtr postupně ucpávají. To si je ostatně auto schopno i samo změřit a průběžně tak činí pomocí měření diferenčního tlaku. Jeden tlakový senzor je před filtrem, druhý za ním. Rozdíl hodnoty tlaku, který bude za filtrem vždy o něco menší, je pro řídící jednotku informace o zaplnění DPF.

S tím úzce souvisí i regenerace DPF, která se spouští při určité míře zaplnění filtru a splnění několika základních podmínek, jako je například rychlost vozidla, otáčky motoru, teplota oleje a podobně. Regenerace probíhá tak, že se spalují saze, a to doslova.

Pasivní regenerace

Pakliže výfukové plyny dosáhnou určité teploty, dochází k přirozenému vypalování sazí bez nějakého dalšího přičinění. Na toto spoléhají téměř výhradně filtry u moderních benzinových motorů, kde je teplota výfukových plynů o něco vyšší než u dieselů (zhruba o 200 stupňů), částečně se děje i u naftových motorů, ale skutečně jenom částečně a ne plnohodnotně.

Aktivní regenerace

Jakmile řídící jednotka usoudí, že sazí ve filtru je příliš, zvedne jeho teplotu. Děje se tak vstřikováním paliva buď přímo na filtr, respektive těsně před něj, nebo úpravou načasování vstřiku tak, aby palivo prošlo přes výfukový ventil do výfuku a na DPF filtr. Obvykle je to tzv. dovstřikem, kdy vstřikovač jednoduše vstříkne palivo ve výfukové fázi práce čtyřdobého motoru.

Ucpaný DPF

Proces vypalování funguje poměrně dobře, ale nikoliv stoprocentně. Bude při tom vždy vznikat nějaké množství popela. A ten filtr pevných částic postupně a pomalu ucpává. Jednoho krásného dne se filtr ucpe natolik, že řídící jednotka to vyhodnotí jako závadu, případně se zcela zneprůchodní, což některá auta v podstatě ani řidiči nijak neohlásí. Akorát motor nenastartuje. DPF filtr je pak zralý na výměnu nebo vyčištění.

Zdroj info: ekra.top.
Zdroj médií: ekra.top.

Za odborné informace děkujeme partnerovi

Dopřejte svému vozidlu stoprocentní péči. S námi budete mít postaráno o dokonalé vyčištění DPF/FAP filtru, motoru či dalších komponentů. Naší prioritou je odhalení příčin problémů, nikoliv až jejich následky.

Jan Vanek, 13. 12. 2024 20:37, reagovat
Ještě doplním ať ho jen neuražím, filtr dpf má dopředu stanovenou životnost. U běžných vozidel cca 300t. km. Důvodem životnosti je to ze při každém tzv. vypalování se během vysoké teploty deformuje ona část k zachycování sazí a popílku.
Jan Matousek, 14. 12. 2024 17:20, reagovat
A co se konkrétně deformuje? :-)
Filtr má omezenou životnost protože zůstává zaplněn částicemi, které nelze regenerovat, tedy spálit. Kromě popela z regenerovaných sazí, to jsou kovové částečky z opotřebení motoru, popel po shořelém oleji a pokud je to filtr s agitovací, tak to jsou částečky ceru nebo oxidů železa z aditiva, atd...
Jan Vanek, 13. 12. 2024 20:27, reagovat
Pan autor je jen další intelektuální blb bez praktických i faktických zkušeností. Možná má 3 vysokoškolské tituly, ale neumí ani vyměnit ventilek!
Daniel Hrubý, 13. 12. 2024 19:50, reagovat
Jsem toho názoru, že každá vifikundace, co prospívá životnímu prostředí, je plusem. Jenom bych velmi opatrně manipuloval s termínem nebezpečný, protože pokud by se to vyhrotilo do absurdna, je nebezpečný i člověk, a měl by se zakázat. Pokrytectví je nejhorší nástroj k manipulaci a pak už záleží na schopnostech obhájit to, či ono. Hra se lží už je každopádně rozehrána a kdo ji nechápe, je ztracen. V důsledku je nebezpečný i elektromotor, protože i jeho výroba má brutální uhlíkovou stopu.
Sima, 13. 12. 2024 18:14, reagovat
Pane Mokříši.
To snad nemyslíte vážně!
Nevíte co píšete?
Auta bez DPF filtru jsou nebezpečná - Je přímo název článku!
Fakt už nic nechápu...
Oldřich Halfar, 13. 12. 2024 17:48, reagovat
Auta bez DPF jsou nebezpečná? A kdo vám to řekl? Je na to nějaká 50 letá studie? Nebo si to jen myslíte? To dřív pojdeme na ty chemikálie co denně jíme, je to ve všem.
Jakub Mokříš, 13. 12. 2024 17:51, reagovat
Pardon, kde píšeme, že, jak tvrdíte „Auta bez DPF jsou nebezpečná?“? Mohl byste mi prosím citovat, kde toto v článku zaznělo? Moc by mi to pomohlo pochopit Váš dotaz.
Sima, 13. 12. 2024 18:18, reagovat
Pane Mokříši.
To snad nemyslíte vážně!
Nevíte co píšete?
Auta bez DPF filtru jsou nebezpečná - Je přímo název článku!
Fakt už nic nechápu...
Daniel Hrubý, 13. 12. 2024 19:19, reagovat
No já nevím, ale nadpis je součást článku a pokud napíšu, že auta bez DPF jsou velmi nebezpečná, pak to tam prostě je. Sorry jako. Zbytek je alibismus. Jakože nadpis, perex atd... Technicky je to článek celé.
Jakub Mokříš, 13. 12. 2024 20:38, reagovat
Omlouvám se, máte naprostou pravdu, to mi ušlo. Nicméně ano, je to pravda. Auta bez DPF (zejména ta s demontovaným DPF) jsou nebezpečná pro lidské zdraví. Jak dokázalo několik studií.
Sima, 13. 12. 2024 22:17, reagovat
V pořádku, omluva za mě přijata :-)
To, že auta bez DPF jsou pro lidské zdraví škodlivější než ty, které jsou jim vybaveny jsem rozhodně nerozporoval...

Podobné články