🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Jak spustit regeneraci DPF?

3. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (7) Tipy a rady

DPF filtr je skvělá věc, která omezuje množství lidskému zdraví nebezpečných emisí. Bohužel umí taky docela pozlobit, zejména pokud se nespouští regenerace v pravidelných intervalech.

Regenerace DPF – jak ji spustit?

K čemu slouží DPF filtr?

DPF neboli filtr pevných částic zachycuje jemné částice, které vznikají při procesu spalování palivové směsi v motoru. Obecně jsou zdraví nejškodlivější ty nejmenší částice, kterých se plíce jen velmi obtížně zbavují, většina jich v plicích zůstává, zvyšují riziko vzniku rakovinu, ale i dalších respiračních onemocnění. Jsou to tak jemné částečky, že dokonce přecházejí do krevního oběhu. Část jich však umí zachytit právě DPF, ve kterém se postupně hromadí.

Jakmile se DPF filtr do určité míry zaplní, řídící jednotka to pozná. Zaplněný filtr způsobuje diferenci tlaku před ním a za ním, takže lze usoudit i to, jaká je míra jeho zaplnění. Když je dosaženo určité hodnoty, spustí řídící jednotka regeneraci, respektive čeká na vhodnou chvíli pro její spuštění.

Proces regenerace obvykle probíhá buď neustále (benzinové motory), dovstřikem, a nebo přes samostatný vstřikovač před samotným filtrem. Ve zkratce je nutné DPF ohřát tak, aby se nečistoty v něm usazené vypálily, a to doslova.

Jak vynutit regeneraci DPF

Obecně není nutné moc řídící jednotku k regeneraci přesvědčovat. Stačí jet delší dobu ustáleným tempem a se zahřátým motorem. Většina aut má nějak vydefinované podmínky, za kterých lze regeneraci spustit, pokud se to delší dobu nedaří, začnou z nich slevovat.

Pakliže máte pod kapotou diesel s DPF, je ideální jednou za čas, třeba každých 200 kilometrů, jet delší trasou po dálnici nebo rychlostní silnici, kde budou vhodné podmínky pro regeneraci. Obvykle se při ní zvedne spotřeba a lze pozorovat vyšší kouřivost motoru. Nebojte, netrvá to dlouho, většinou pár minut až půl hodiny.

Některé vozy, například koncern VW to dělá u Multivanu, mají i speciální tlačítko na spuštění regenerace. Tu lze tak spouštět ručně, přičemž hlavním pravidlem je, nedělat to třeba v lese nebo ve vysoké trávě. Regenerace dost zahřívá výfuk a může tak způsobit i požár.

Regenerace DPF přes diagnostiku

Docela dobrým způsobem, jak se podívat na kondici DPF je, připojit diagnostiku a zjistit situaci. Při tom se dá rovnou i regenerace spustit, takže proběhne celá, a tak jak má, tedy bez přerušení. Je to servisní úkon, který samozřejmě zaplatíte.

Zdroj info: motor1, engineering explained, carnaddriver.
Zdroj médií: Depositphotos.
[email protected], 9. 7. 2024 14:40
Dobrý den
Chci se zeptat, když se mi regenerace spustí mimo dálnici třeba někde mezi vesnicemi, bude lepší podřadit například z 5 na 4, aby motor točil například 2,5 tisíce otáček? Pomohu těmi otáčkami nějak regeneraci, aby proběhla lépe/rychleji?
Díky za odpověď
Jakub Mokříš, 9. 7. 2024 14:45
Dobrý den, tohle bude asi do značné míry individuální, nevidíme úplně do toho, jak má které auto řešenou regeneraci (je to mimochodem zajímavý námět na článek, děkuji za to!). Pakliže se regenerace spustí mezi vesnicemi, jeďte tempem, jaké jste držel před jejím spuštěním. Spíš bych to ale řešil tak, že bych ji nechal klidně přerušit, ono se zase tolik nestane, a vydal se klidně na dálnici nebo silnici první třídy, prostě někam, kde auto pojede delší dobu stejnou rychlostí.
[email protected], 9. 7. 2024 16:50
Jak to myslíte “nechal jí přerušit”
Regeneraci přeruším jedině vypnutím motoru a i kdybych tak učinil, v případě, že by silnice první třídy nebo dálnice byla ve vzdálenosti 30km a více, než bych tam dojel, regenerace by pravděpodobně skončila
Já to třeba dělám u své Octavie tak, že když se spustí regenerace mimo dálnici, snažím se otáčky držet nad 2 tisíci abych zajistil dostatečný průtok vzduchu filtrem (toto mi bylo řečeno od mechanika) a držet nějaké ustálenější tempo
Jediný případ, kdy nevím, co by bylo lepší, zda nechat regeneraci běžet či nikoli je kolona (kdybych se dostal do kolony s regenerací, jestli by bylo lepší ji nechat běžet na volnoběh nebo vypnout a neprodlužovat dobu vypalování)
Každopádně díky za komentář, budu rád, když mi napíšete Váš názor! ;)
Jakub Mokříš, 9. 7. 2024 20:51
No, u některých aut, pokud nejsou podmínky, tak se regenerace přeruší i s běžícím motorem, stačí například sešlápnout plný plyn, případně je k tomu určené tlačítko na palubní desce (třeba Toyoty to tak některé mají, případně VW). Pokud se Vám spouští regenerace mimo dálnici, nějaké jedno nebo dvě přerušení bych fakt neřešil. Auto má sloužit člověku, ne člověk autu. Většina řídících jednotek, když jde do tuhého, tak snižuje požadavky na regeneraci.
[email protected], 9. 7. 2024 21:10
Dobře, tak díky moc za poučení i za názor! ;)
Oldřich Halfar, 3. 3. 2024 18:29
Ano je potřeba lidem vnutit tento všemi chváleny bazmekt, stejně tak jak elektromobil.
Jakub Mokříš, 9. 7. 2024 14:41
Tak zrovna DPF filtr má docela smysl.

Podobné články