PRÁCE 🧰

Regenerace DPF přes diagnostiku

18. 12. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Čištění DPF/FAP filtru Regenerace, vypalování DPF

Kromě pravidelné regenerace DPF, kterou si řídí auto samo, lze vyvolat i regeneraci filtru pevných částic nucenou. Jak se to dělá a proč?

Regenerace DPF přes diagnostiku

Články na téma regenerace DPF filtru:

  1. Jak spustit regeneraci DPF filtru
  2. Regenerace DPF – jak ji spustit?
  3. Nucená regenerace filtru pevných částic - právě čtete
  4. Regenerace DPF pevných částic: Jak ji spustit, poznat a jak dlouho trvá?

Přeplněný DPF

V praxi DPF filtr funguje tak, že se postupně plní. Zachycuje nečistoty, které vycházejí z motoru s výfukovými plyny a ty se usazují v pórech keramiky, tedy ve filtru samotném. Jakmile jich je moc, řídící jednotka to pozná podle tzv. diferenčního tlaku. To znamená, že si měří tlak před DPF a za DPF. Prázdný filtr má obvykle kolem 5 mbar, protože i sám filtr klade určitý odpor. Se zaplňováním samozřejmě tlak postupně narůstá. Řídící jednotka, jakmile k tomu jsou podmínky, spustí regeneraci, aby došlo k vypálení sazí a filtr se vyčistil.

Regenerace DPF filtru a podmínky

Pro spuštění regenerace filtru pevných částic řídící jednotkou jsou nutné určité podmínky. Ta má každá automobilka nastavené malinko jinak, ale obvykle záleží na teplotě motoru a výfukových plynů, využívaném výkonu auta, zařazeném rychlostním stupni a také na stavu paliva v nádrži. Pokud jedete na rezervu, regenerace se zkrátka nespustí.

Bohužel, spousta aut s naftovým motorem pod kapotou jezdí trvale v podmínkách, kdy regeneraci nelze dokončit. Spustí se, ale dojde k jejímu přerušení, může se i rozsvítit kontrolka DPF. Je to způsobeno třeba provozováním vozidla výhradně ve městě, případně na krátkých trasách. Zaplněný filtr tak není vypálen/vyčištěn, což jej trvale poškozuje a snižuje to jeho životnost. Řešením v takovém případě je nucená regenerace.

Regenerace DPF přes diagnostiku

S pomocí diagnostického přístroje, který umí spustit regeneraci, lze poručit autu, aby začalo regenerovat, a to i na místě, při stání, ale je možné spustit i regeneraci dynamickou, tedy za jízdy. Ne, skutečně to nezvládne diagnostika za dvě stovky, ta umí tak možná přečíst základní hodnoty, a to ještě zdaleka ne u všech aut. Je potřeba profi přístroj, který DPF funkce podporuje.

Regenerace samotná pak probíhá jako obvykle, tedy zvedne se teplota výfukových plynů nad 600 stupňů, což je buď vlivem posunu časování vstřikování paliva, nebo vstřikem paliva do výfukového systému samostatným vstřikovačem. Jestliže regenerace probíhá jak má, trvá asi 10 minut až půl hodiny. Diagnostika sleduje její průběh a pokud je v systému závada, například je zakarbonovaný samostatný vstřikovač ve výfuku, lze to rozklíčovat a případně řešit. Obvykle však nucená regenerace proběhne bez problémů. Bohužel to neřeší příčinu, ale jenom důsledek. Pokud se něco nezmění na straně řidiče vozidla, například neprožene auto občas i po dálnici, bude se potřeba nucené regenerace neustále opakovat.

Nucená regenerace tlačítkem

Existují auta, a nejznámější je tím Volkswagen se svými užitkovými modely, která umějí regeneraci spustit manuálně pomocí k tomu určeného tlačítka. To znamená, že řidič má šanci nejen při zaplnění DPF nad určitou úroveň si regeneraci spustit, ale i ji odložit, pakliže se to zrovna nehodí. Je třeba mít zataženou ruční brzdu a tlačítko zpravidla rozsvícením informuje o možnosti regenerace. Stačí jej déle podržet a celý proces se spustí.

Zdroj info: ekra.top.
Zdroj médií: Depositphotos.

Za odborné informace děkujeme partnerovi

Dopřejte svému vozidlu stoprocentní péči. S námi budete mít postaráno o dokonalé vyčištění DPF/FAP filtru, motoru či dalších komponentů. Naší prioritou je odhalení příčin problémů, nikoliv až jejich následky.

Podobné články