Jak spustit regeneraci filtru pevných částic (DPF filtru)?

14. 3. 2021 5 min. čtení Tipy a rady

Filtr pevných částic je poměrně drahá komponenta, která vyžaduje jistou údržbu. Ta se provádí tzv. regenerací, kterou si auto spouští samo. Jak ale regeneraci spustit?

Články na téma filtr pevných částic (DPF):

  1. Existují ještě motory bez DPF?
  2. Jak jezdit s autem vybaveným DPF filtrem
  3. Jak spustit regeneraci DPF filtru - právě čtete
  4. Co je DPF filtr a jaká je jeho životnost

Splnění podmínek

V první řadě je třeba uvést, že každá automobilka má tyto procesy nastavené jinak. Vůz si dovede regeneraci spustit sám, ale musí pro to být splněno vícero podmínek. Tou základní je ustálená rychlost, většinou spíše vyšší, jaké auta dosahují na dálnici. Dále je třeba, aby byl motor dostatečně ohřátý a jeho otáčky by měly být někde kolem 2,5 až 3,5 tisíc. K tomu musí být dostatek paliva v nádrži, což je vcelku logické, protože při regeneraci jeho spotřeba zásadně vzroste. Důležité samozřejmě je, aby DPF byl alespoň zčásti zaplněný. Obvykle je nutné alespoň z 10-20 %.

Dejte mu šanci

Pokud delší dobu nejsou vytvořeny optimální podmínky pro regeneraci, může se stát (opět záleží na nastavení daného vozu), že ze svých nároků začne řídící jednotka slevovat. Už nebude vyžadovat třeba tak vysoké otáčky a rychlost po delší dobu, ale bude se snažit spustit regeneraci třeba i na okresce. Může to dojít tak daleko, že se o to nakonec pokusí i třeba v městském provozu, protože čím víc je filtr zaplněný, tím menší je šance, že se ho podaří zcela zregenerovat.

Čističe DPF filtrů a aditiva

Regenerace na místě je další z možností, jak filtru pomoci. Lze spustit přes diagnostiku (u některých vozidel) a její průběh může vypadat dost děsivě. Motor zvýší své otáčky někam ke čtyřem tisícům, jeho chod nemusí znít úplně pravidelně a z výfuku jdou nepěkné věci. Obvykle to pomůže, ale filtr nesmí být zaplněný moc, jinak auto může regeneraci na místě odmítnou.

Bez chlazení to nejde

Pro spuštění regenerace DPF je nutné nejen splnit určité podmínky, ale řídící jednotka si řadu dalších věcí hlídá, aby nedošlo k poškození motoru. Jednou z těch nejzásadnějších je stav chladicího okruhu, který musí být perfektní. Pokud není a svítí na palubní desce kontrolka chlazení (ať už z jakéhokoliv důvodu), nemusí k regeneraci dojít, dokud nebude závada vyřešena. Řídící jednotka se tak jistí proti případné poruše, protože regenerace je dost velká zátěž právě na chlazení motoru.

Řidič by probíhající regeneraci neměl správně vůbec poznat. I tak to ale lze odvodit z několika ukazatelů. Tím hlavním je zvýšená okamžitá spotřeba paliva - palubní počítač může ukazovat třeba 15 litrů na sto při rychlosti 130 km/h. Dalším signálem může být zvláštní chod motoru a ne úplně okamžitá reakce na přidání plynu. Pokud už se vám podaří rozpoznat probíhající regeneraci, nelze doporučit nic jiného, než ustálené tempo jízdy po následujících zhruba pět až deset minut. Klidně kvůli tomu sjeďte z dálnice o jeden sjezd dál, hlavně ať vše proběhne, jak má.

Zdroj médií: Pxhere
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?