PRÁCE 🧰

Čištění filtru pevných částic

20. 12. 2024 2 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady Rádce motoristy Čištění DPF/FAP filtru Základní info k čištění DPF

Životnost filtru pevných částic není neomezená. Postupem času se filtr ucpává a vyžaduje buď výměnu, nebo vyčištění. Druhá možnost je obvykle levnější.

Čištění filtru pevných částic

Ucpaný DPF – proč se to děje?

Přes filtr procházejí spaliny z motoru a cílem je, zachytit co nejvíce pevných částic. Moderní přímovstřikové agregáty vytvářejí částice velmi malé, ale o to nebezpečnější (velikost PM 2.5 a menší). DPF je zvládá z velké části (zhruba 90 až 95 %) zachytit. Jednou za čas, když řídící jednotka dojde k názoru, že filtr je už příliš plný zachycených částic, dojde k regeneraci. Děje se tak cíleným zvýšením teploty.

Jak vyčistit filtr pevných částic jízdou

Problém je v tom, že ne vše zachycené na DPF shoří dokonale. Naopak, něco neshoří vůbec, obvykle jde o nečistoty v palivu a zbytky motorového oleje, které mohou procházet až právě do DPF. Namísto toho, aby došlo k vypálení, vytvoří se z nevypalitelných zbytků popílek. Ten filtr pevných částic pomalu, ale jistě ucpává a zneprůchodňuje.

Co s ucpaným DPF?

Od nového DPF k totálně ucpanému DPF vede dlouhá cesta. Nestane se to za dne na den, popílek se uvnitř vytváří postupně a obvykle bez vědomí řidiče. Velmi pozvolna klesá výkon, protože výfukové plyny odcházejí hůř a hůř. Řídící jednotka u některých aut na skutečnost, že něco není v pořádku, řidiče upozorní, u jiných se neděje nic.

V okamžiku, kdy vozidlo už ani nenastartuje, nebo se rozsvítí kontrolka motoru, je třeba věc řešit. Výměna DPF stojí i vyšší desítky tisíc korun, alternativou je vyčištění filtru pevných částic specializovanou firmou.

Způsobů čištění je několik. Jenže celé to má hned několik úskalí. Předně – nikdo není schopen říct, jak moc filtr zvládne vyčistit. Leccos se dá usuzovat z hodnoty diferenčního tlaku, ale ani to není stoprocentní. Dovnitř filtru zkrátka nevidíte.

Další věc je čištění filtru, který je spojený s katalyzátorem. Některé firmy umějí pomoci od popílku DPF, ale s tím vezme za své i katalytická vrstva (platina, palladium a rhodium), což vyústí v neúspěch na STK, respektive na emisích.

Pokud se i toto povede zvládnout, je potřeba přes diagnostiku sdělit řídící jednotce, že něco je jinak, respektive, že došlo k výměně DPF. Řídící jednotka si tak nastaví nové výchozí hodnoty tlaků a případnou chybu přílišného zaplnění filtru přestane vykazovat.

Zásadní je odstranění příčiny

A posledním bodem by mělo být odstranění příčiny toho, proč se filtr zaplňuje nespalitelným popílkem. Přispívá k tomu mizerná kvalita paliva i motorového oleje, ale chyba je často i třeba v EGR ventilu nebo nánosech karbonu v motoru. Pokud se však příčina nevyřeší, problém s ucpaným DPF se bude opakovat.

Zdroj info: ekra.top.
Zdroj médií: ekra.top.

Za odborné informace děkujeme partnerovi

Dopřejte svému vozidlu stoprocentní péči. S námi budete mít postaráno o dokonalé vyčištění DPF/FAP filtru, motoru či dalších komponentů. Naší prioritou je odhalení příčin problémů, nikoliv až jejich následky.

K69, 22. 12. 2024 12:13, reagovat
.... ale s tím vezme za své i katalytická vrstva (platina, palladium a rhodium)??? No upřímně jsem se nikdy nesetkal s informací, že byl FAP obsahoval vzácné kovy a dovolím si trvrdit, že to neí pravda. FAP je "mechanická" záležitost (komůrky ve kterých se usazují saze a následně vypalují). Drahé kovy jsou přítomné v katalyzátoru, který je předřazen. Buď úplně (2 nezávislé bambule) nebo je přední částí FAPu, a lze je mechnicky odělit (rozšroubovat). Ano vím, že jsou rozšířené i varianty, kdy je to zavařené v jedné "bambuli" a pak se musí filtr rozříznout a zase svařit. Mimo to postrádám důležitý údaj kolik FAP (nebo jinak pojmenované DPF) vydrží. Dnes většinou přes 200 tis., často i přes 300 tis. Není tedy třeba uživatele strašit. Hlavním problémem jsou nedokončené regenerace (nutno vyvolat nuceně) způsobené krátkými trasami, připadně nepoužití LowSaps oleje, který předepisuje výrobce a pod. Nesouhlasil bych také s tím, že se auto nenastartuje, to je opravdu extrém, který se asi reálně nestane. Některé automobilky prodavají filtry za velmi rozumné ceny a pak není co řešit. Nicméně i kvalitní vyčištění nebývá špatné a stojí zlomek peněz. Filtr se naplní kapalinou, která úsady rozpustí a pak se pročistí tlakovou vodou. Kromě diagnostiky, která dokáže zaplnění filtru vyvolat je možné průchodnost odvodit také od vzdálenosti mezi regeneracemi. Čím kratší vzdálenost je (proti standardu pro daný motor) tím je filtr i po regneraci hůř průchodný.

Podobné články