Životnost filtru pevných částic není neomezená. Postupem času se filtr ucpává a vyžaduje buď výměnu, nebo vyčištění. Druhá možnost je obvykle levnější.
Čištění filtru pevných částic
Články na téma filtr pevných částic (DPF):
- Existují ještě motory bez DPF?
- Jak poznat ucpaný filtr pevných částic
- Co je DPF filtr a jaká je jeho životnost
- Svítí kontrolka filtru pevných části - na co se připravit?
- Výměna filtru pevných částic (DPF filtru)
- Jak jezdit s autem vybaveným DPF filtrem
- Filtr pevných částic – benzínový motor
- Jak poznám ucpaný filtr pevných částic?
- Filtr pevných částic – co to je a jak funguje?
- Čištění DPF filtru - právě čtete
Ucpaný DPF – proč se to děje?
Přes filtr procházejí spaliny z motoru a cílem je, zachytit co nejvíce pevných částic. Moderní přímovstřikové agregáty vytvářejí částice velmi malé, ale o to nebezpečnější (velikost PM 2.5 a menší). DPF je zvládá z velké části (zhruba 90 až 95 %) zachytit. Jednou za čas, když řídící jednotka dojde k názoru, že filtr je už příliš plný zachycených částic, dojde k regeneraci. Děje se tak cíleným zvýšením teploty.
Jak vyčistit filtr pevných částic jízdou
Problém je v tom, že ne vše zachycené na DPF shoří dokonale. Naopak, něco neshoří vůbec, obvykle jde o nečistoty v palivu a zbytky motorového oleje, které mohou procházet až právě do DPF. Namísto toho, aby došlo k vypálení, vytvoří se z nevypalitelných zbytků popílek. Ten filtr pevných částic pomalu, ale jistě ucpává a zneprůchodňuje.
Co s ucpaným DPF?
Od nového DPF k totálně ucpanému DPF vede dlouhá cesta. Nestane se to za dne na den, popílek se uvnitř vytváří postupně a obvykle bez vědomí řidiče. Velmi pozvolna klesá výkon, protože výfukové plyny odcházejí hůř a hůř. Řídící jednotka u některých aut na skutečnost, že něco není v pořádku, řidiče upozorní, u jiných se neděje nic.
V okamžiku, kdy vozidlo už ani nenastartuje, nebo se rozsvítí kontrolka motoru, je třeba věc řešit. Výměna DPF stojí i vyšší desítky tisíc korun, alternativou je vyčištění filtru pevných částic specializovanou firmou.
Způsobů čištění je několik. Jenže celé to má hned několik úskalí. Předně – nikdo není schopen říct, jak moc filtr zvládne vyčistit. Leccos se dá usuzovat z hodnoty diferenčního tlaku, ale ani to není stoprocentní. Dovnitř filtru zkrátka nevidíte.
Další věc je čištění filtru, který je spojený s katalyzátorem. Některé firmy umějí pomoci od popílku DPF, ale s tím vezme za své i katalytická vrstva (platina, palladium a rhodium), což vyústí v neúspěch na STK, respektive na emisích.
Pokud se i toto povede zvládnout, je potřeba přes diagnostiku sdělit řídící jednotce, že něco je jinak, respektive, že došlo k výměně DPF. Řídící jednotka si tak nastaví nové výchozí hodnoty tlaků a případnou chybu přílišného zaplnění filtru přestane vykazovat.
Zásadní je odstranění příčiny
A posledním bodem by mělo být odstranění příčiny toho, proč se filtr zaplňuje nespalitelným popílkem. Přispívá k tomu mizerná kvalita paliva i motorového oleje, ale chyba je často i třeba v EGR ventilu nebo nánosech karbonu v motoru. Pokud se však příčina nevyřeší, problém s ucpaným DPF se bude opakovat.
Zdroj médií: ekra.top.
Za odborné informace děkujeme partnerovi
Dopřejte svému vozidlu stoprocentní péči. S námi budete mít postaráno o dokonalé vyčištění DPF/FAP filtru, motoru či dalších komponentů. Naší prioritou je odhalení příčin problémů, nikoliv až jejich následky.