Každá kontrolka, která se rozsvítí na přístrojové desce a má jinou než zelenou nebo modrou barvu, může znamenat problém a také orosené čelo motoristy.
Kontrolka motoru svítí nebo bliká - co značí a co je špatně
Články na téma kontrolky na palubní desce:
- Blikající kontrolka žhavení
- Kontrolka motoru svítí nebo bliká - právě čtete
- Co je to kontrolka ESP?
- Kontrolka brzdového obložení: Co dělat, když svítí?
- Kontrolka volantu (posilovače řízení)
- Kontrolka EDC – co signalizuje za problém?
Svým zjevem vypadá jako pečené kuře, ale s tím rozdílem, že na kuřeti za pár korun si pochutnáte, ale závada na motoru vás může stát i několik desítek tisíc kvůli potřebné opravě a někdy i víc, když se onu kontrolku rozhodnete svéhlavě ignorovat.
Při nastartování auta se rozsvítí všechny kontrolky, správně je, když většina z nich zhasne - zůstanou prakticky jen světla, start/stop systém a třeba i to, že nejste připoutáni. Pokud ale některá z nich zůstane svítit oranžově nebo červeně a neměla by, značí to problém, který nelze ignorovat.
Při problému s touto kontrolkou je nutné počítat s tím, že auto bude většinou padat do nouzového režimu a ztrácet výkon.
Blikání kontrolky motoru
Někdy se za jízdy může stát, že se z ničeho nic rozbliká oranžově kontrola motoru. Podle diskutujících na různých fórech může jít pouze o vadné čidlo váčkové hřídele nebo snímač tlaku. Jenže, aby to nebylo tak jednoduché, toto blikání může znamenat i varování před blížící se poruchou na katalyzátoru, závadu na řídící jednotce anebo pak také vadné svíčky. Závad může být bohužel opravdu několik.
Proto je vhodné v případě, že se problém objeví, zajet co nejdříve na diagnostiku, kde se podrobněji zjistí, o co jde.
Nepřetržitě svítí kontrolka motoru
Kontrolka se objevila a vy nevíte, co může být za problém? Ono jich totiž může zobrazovat hned několik a ten správný rozpoznáte pouze tak, že dáte auto v servisu na diagnostiku. V počítači by tak měly vyjet chyby a mechanik by se měl dopátrat, co je příčinou rozsvícení této kontrolky.
Mezi nejčastější závady patři: porucha na vstřikování, problém s lambda sondou, porucha na váčkové nebo křídlové hřídele, zanesený palivový filtr, porucha katalyzátoru nebo třeba jen nekvalitní palivo.
Když se ke kontrolce motoru rozsvítí i jiná
V takovém případě není moc čas, hrát si na hrdiny. Obzvlášť, pokud cítíte zvláštní vibrace vozu nebo nepříjemný zápach spáleniny. Na přístrojovém štítu se může kromě kontrolky motoru objevit ještě další oranžová nebo pak i červená kontrolka, například ta hladiny oleje, chladící kapaliny a nebo kontrolka pro výfukové plyny. V takovém případě je nutné auto okamžitě odstavit.