PRÁCE 🧰

Kontrolka brzdového obložení - co dělat v případě, když se rozsvítí?

12. 2. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Brzdy jsou důležitým bezpečnostním prvkem na autě a vždy by měly fungovat na 100 %. Co dělat v případě, že se vám na palubním štítu objeví kontrolka brzdového obložení a jak vlastně vypadá?

Kontrolka brzdového obložení: Co dělat, když svítí?

Články na téma kontrolky na palubní desce:

  1. Blikající kontrolka žhavení
  2. Kontrolka motoru svítí nebo bliká
  3. Co je to kontrolka ESP?
  4. Kontrolka brzdového obložení: Co dělat, když svítí? - právě čtete
  5. Kontrolka volantu (posilovače řízení)
  6. Kontrolka EDC – co signalizuje za problém?

Kontrolka brzdového obložení vypadá jako kolečko s přerušovanými čárami po bocích. Pokud se vám na palubní desce rozsvítí tato kontrolka znamená to to, že vaše brzdové destičky (ne kotouče!) dosáhly minimální tloušťky a začínají „hoblovat“ také čidlo. V takovém případě jsou destičky zralé na výměnu. Naštěstí tato kontrolka neznamená hned, že auto přestane brzdit, ale jejich brzdný účinek se snižuje. S indikací čidla začnou brzdové destičky také při brzdění skřípat, jelikož se začíná třít kov o kov (skřípání však může způsobovat i rez na kotoučích, v případě, že auto déle stálo). V nižších rychlostech vám může také začít vibrovat volant, či rychleji ubývat brzdová kapalina.

Kontrolka brzdového obložení - co dělat v případě, když se rozsvítí?

Kontrolka opotřebení brzdových destiček

Brzdové destičky jsou jedním z důležitých komponentů, proto byste jejich výměnu neměli nechávat až na poslední chvíli. Pokud jste technický typ, můžete tloušťku sami zkontrolovat a usoudit, zda to ještě vydrží nebo je nutná výměna. Pokud si nevěříte, zamiřte do servisu co nejdříve.

V případě opotřebení brzdových destiček se rozsvítí oranžová kontrolka. S výměnou je potřeba opravdu neotálet, brzdný systém je důležitý nejen pro vás, ale také pro ostatní účastníky silničního provozu. Výměna brzdových destiček se obvykle dělá minimálně jedou za dva roky. Životnost brzdových kotoučů je obvykle dvakrát až třikrát delší než destičky.

Kontrolka brzdového obložení - co dělat v případě, když se rozsvítí?

Minimální hodnotu zbývajícího materiálu udává výrobce, většinou je to však minimálně 2 milimetry „masa“. Jedná se o hodnotu, do které výrobce garantuje funkčnost a spolehlivost komponentu. U starších vozidel byste kromě destiček a kotoučů měli zkontrolovat také korozi brzdových trubek. Při výměně brzdových trubek se vždy orientujte na ty ocelové. Měděné brzdové trubky se totiž teplem roztahují a technici na stanici technické kontroly by z vás rozhodně radost neměli. Měděné se sice lépe tvarují, ale jejich bezpečnost není ani z daleka taková, jako u trubek ocelových.

Zdroj info: Auto Zone.
Zdroj médií: Depositphotos, Škoda Octavia Forum.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články