PRÁCE 🧰

Neopomínejte kontrolu brzdových destiček. Ty sjeté mohou znamenat riziko

16. 5. 2021 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Stav brzdových destiček by se v žádném případě neměl podceňovat, vzhledem k tomu, že se jedná o důležitou součást brzd. Sjeté nebo poškozené destičky mohou znamenat velké nebezpečí.

Sjeté brzdové destičky

Řada lidí podceňuje stav téměř nejdůležitější části na autě. Pak se ale diví, že stroj nebrzdí zas tak dokonale jak by asi měl. Přitom i samotné brzdové destičky mají svá pravidla a hlavně měrný harmonogram, do jaké doby je ještě bezpečné je používat a kdy už ne. Protože minimální hloubka třecí plochy brzdové destičky by měla být 2 až 3 milimetry.

Samozřejmě, pokud jste vlastníkem modernějšího vozu, pak nemusíte fyzicky nic kontrolovat, protože auto vám dá samo signalizací - kontrolkou na přístrojovém štítu, kdy se vrstva brzdící hmoty snížila na varovnou hranici. Ne všechny vozy ale touto funkcí disponují. Bohužel.

Jak poznám, že jde do tuhého

Co prozradí to, že je čas na výměnu destiček, může být akustický signál - tedy skřípavý zvuk při brzdění, kdy destičce došla brzdící hmota a tak se tře kov o kov. Občas se mohou objevovat i vibrace, nebo v případě že se namáhá jedna strana více než druhá, pak může auto táhnout i do strany.

Ale nejčastěji půjde spíše o ten skřípavý zvuk. Tento zvuk jisté poznáte snadno a určitě není s ničím zaměnitelný. Navíc dalším poznávacím znamením je, že auto začne hůř brzdit - tedy jeho brzdící reflexy se začnou zpomalovat, což může být v jistých případech dost fatální problém.

Pokud to ale necháte zajít příliš daleko, koledujete si o to, že si poškodíte i brzdové kotouče. Je nutné si zároveň ohlídat, aby destičky nebyly nikterak poškozené nebo se z nich nic nedrolilo - to značí jediné, rychle koupit nové.

Na co si dát pozor

Jak být co nejlépe v obraze o tom, kolik hmoty na destičkách zbývá je, že je necháte při přezouvání pneumatik zkontrolovat - tedy dvakrát ročně. Pokud si pneumatiky přezouváte sami doma, máte pro to ideální podmínky, protože to lze poznat snadněji, když je kolo sundané.

Někdy se můžete setkat s názory, že stačí nahlédnout přes disk a budete vědět, ale to není úplně relevantní rada, protože bez bližšího zkoumání nezjistíte, jestli už je čas výměny nebo ne. A při té příležitosti se můžete ještě podívat, zda-li někde neuniká například brzdová kapalina.

Aby vám destičky co nejdéle vydržely, je vhodné používat při brzdění zejména motor a také se samozřejmě vyvarovat veškerým prudkým brzdícím manévrům, protože právě při nich se jejich životnost nejvíce zkracuje.

Zdroj médií: redakce.
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články