PRÁCE 🧰

Co jste (ne)věděli o brzdových destičkách

11. 4. 2023 6 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Uděláme si malý výlet k brzdám. Podíváme se, jak fungují brzdové destičky a z čeho jsou vyrobeny. Taky si řekneme pár zajímavostí, které jste možná nikdy neslyšeli.

Co jste (ne)věděli o brzdových destičkách

Články na téma brzdové destičky:

  1. Jak poznat sjeté brzdové destičky
  2. Životnost brzdových destiček
  3. Výměna brzdových destiček svépomocí
  4. Jak dlouho vydrží brzdové kotouče a destičky
  5. Co jste (ne)věděli o brzdových destičkách - právě čtete

Brzdy jsou asi tím nejdůležitějším bezpečnostním prvkem na automobilu. Je to opravdu základní pravidlo a přesvědčil se o tom už vynálezce prvního automobilu na světě a také účastník první automobilové nehody. Jistě jste už slyšeli jméno Nicholas Joseph Cugnot. Ano, byl to ten Francouz, který postavil první automobil poháněný parním strojem. Byl to úžasný vynález. První dva modely prakticky vůbec nevyjely a až třetí s názvem Fardier à vapeur, tedy tříkolové a třítunové monstrum vyjelo ven. Nebyla to zrovna skvělá jízda. Cugnot vymyslel vůz s polohou parního kotle před jediným předním kolem, takže extrémně nestabilní. Navíc potřeboval dlouho roztápět a každých patnáct minut musel zastavit, přiložit pod kotel, nahřát vodu na vyšší teplotu a natlakovat páru. Ovšem nás zajímá, že jeho vynálezce mu jaksi zapomněl dát brzdy. Auto sice mělo motor a řízení, ale žádné brzdy. A tak s ním Cugnot jednoho dne prorazil cihlovou zeď. Prý snad byl za to i odsouzen, ale to není nikde přesně doloženo. Jestli ano, šlo by o první automobilovou nehodu a hned první řešení dopravního přestupku.

Od kůže k azbestu

Ale postupně si většina vynálezů uvědomovala, že to, co se rozpohybuje, je třeba zastavit. A tak se na kočárových vozidlech můžeme setkat se špalíkovými brzdami ze dřeva, koženými pásovými brzdami nebo třecími nápravovými. Říká se, že první třecí segmenty, které dnes můžeme označit za brzdové destičky, vytvořila Bertha Benz, manželka slavného zakladatele automobilky, když je vyrobila z kůže. To se psal rok 1888.

Tento organický materiál je samozřejmě vhodný jen na chvíli. A tak bylo zapotřebí sehnat materiál jiný, který by vydržel mnohem víc. Zásadní problém u jakéhokoli obložení brzd, ať už kotoučových nebo bubnových, je teplota. S namáháním se lze snadno technicky vypořádat, ale zatížení brzd znamená silné třecí ztráty, které se promění na teplo. A to nemá většina materiálů ráda. Proto se s úlevou přešlo na speciální organický materiál s přídavkem azbestu. Azbest, který se používal jako stavební materiál a izolace, byl znám již v antice, kdy byl používán pro výrobu textilu a keramických předmětů. Nicméně, moderní použití azbestu se datuje až do 19. století, kdy byla objevena jeho výjimečná odolnost vůči teplu, ohni a chemikáliím.

V roce 1828 identifikoval francouzský geolog Jean Baptiste Julien D'Omalius d'Halloy měkký bílý minerál v Belgii, který byl později pojmenován jako azbest. V roce 1860 byl v Itálii objeven azbestový důl a v roce 1871 byla zahájena průmyslová těžba azbestu v Kanadě. Ve dvacátém století se azbest dostal do brzd. Jenže i když se vědělo už od roku 1898, že azbest by mohl být karcinogenní, nikdo to nebral vážně a až v šedesátých letech dvacátého století se objevily první opravdu vysoce specializované studie o škodlivosti azbestu. Přesto výrobci ho používali dál a dál a až v roce 1999 ho omezovala směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropy 1999/77/ES, aby byly azbestové brzdové destičky v EU zcela zakázány až v roce 2004.

Druhy brzdových destiček

Dnes známe tři druhy brzdových destiček, které se liší složením stykové vrstvy.

Organické brzdové destičky

Organické brzdové destičky jsou vyrobeny ze směsi materiálů, jako je pryž, sloučeniny uhlíku, sklo nebo sklolaminát a kevlar a jsou spojeny dohromady pryskyřicí. Navíc mají tendenci produkovat méně prachu než kovové destičky a hlavně jsou nejlevnější variantou. Pro řidiče, kteří používají své vozy denně, jsou organické brzdové destičky vhodné, protože vytvářejí menší množství prachu a málo se zahřívají. Navíc mají tendenci být tiché.

  • Obvykle jsou tišší i po delším používání.
  • Nejsou příliš odolné a je třeba je často měnit
  • Jejich prach není škodlivý.
  • Jsou proto vhodnější pro lehká vozidla a lehčí dopravní podmínky

Polokovové brzdové destičky

Polokovové brzdové destičky jsou vyrobeny ze směsi kovových hoblin, jako je měď, ocel, mosaz a grafitové mazivo, které jsou spojeny pomocí pryskyřice. Výrobci ale používají různá složení pro různé typy automobilů. Třeba je tu slitina označovaná jako "AMC" neboli "Alumetallic Composite". Tato slitina obsahuje hliník, měď, titan a další prvky a má vysokou tepelnou vodivost a odolnost vůči opotřebení.

Polokovové (semimetalické) brzdové destičky nejvhodnější pro každodenní použití vozidel. Avšak, i těžká nákladní vozidla využívají polokovové brzdové destičky kvůli jejich vysokému brzdnému výkonu. Různí výrobci polokovových brzdových destiček používají různé receptury pro vytvoření směsi a nejnovější modely na trhu jsou efektivnější a tišší.

  • Dlouhá výdrž
  • Jsou obvykle těžší než jiné druhy a mohou v malé míře ovlivnit spotřebu paliva vozu.
  • Vzhledem k tomu, že se brzdové destičky otírají o jiné brzdové komponenty, mají tendenci je také opotřebovávat.
  • V průběhu času mohou vydávat skřípavé nebo pískavé zvuky.
  • Fungují nejlépe, když jsou teplé. V chladnějším podnebí tedy potřebují čas na zahřátí.

Keramické brzdové destičky

Keramické brzdové destičky jsou určeny pro vysoké výkony. Základem jsou keramická vlákna a výplňový materiál, a k tomu jsou zde přidána vlákna měděná, která dobře odvádí teplo. Ovšem na druhou stranu keramické destičky potřebují jistou hladinu tepla pro svůj brzdný standard.

  • Nejlepší brzdný výkon
  • Nejmenší opotřebení
  • Jsou velmi lehké
  • Jsou velmi tiché
  • Špatně odvádí teplo, které se posouvá do dalších částí brzdového systému
  • Jsou velmi drahé

Kolik toho musí vydržet?

Brzdové destičky jsou extrémně namáhané. Můžete sáhnout buď po originálních dílech z prvovýroby, ale ani druhovýroba není leckdy špatná a navíc bývá výrazně levnější. Samozřejmě, že dát si do brzd slisovanou čínskou gumu není ten nejlepší nápad. Vybírejte tak raději od renomovanějších značek a hlavně podle vlastností, které výrobce předepisuje.

Asi hlavním faktorem u destiček je součinitel tření. Brzdové destičky s koeficientem tření 0,25-0,35 jsou dostačující pro běžnou jízdu a zastavení vozidla za přiměřených podmínek. Nicméně, originální brzdové destičky mají vyšší koeficient tření, který se pohybuje okolo 0,3-0,5. Na trhu pak najdete i sportovní brzdové destičky, jejich koeficient tření při provozní teplotě 150 °C je nižší (asi 0,2), ale při zahřátí se zvyšuje až na 0,5.

Dalším faktorem, který ovlivňuje výkon brzdových destiček, je provozní teplota. Brzdové destičky odolné vůči teplotě 300-350 °C jsou dostačující pro běžnou jízdu ve městě a středně rychlou jízdu. Pro těžší a sportovní automobily je však potřeba brzdových destiček, které dokážou fungovat při teplotě okolo 900 °C.

Zdroj info: Brembo.
Zdroj médií: Depositphotos, Pixabay.

Podobné články