🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Princip fungování turba a jak se k němu správně chovat?

5. 5. 2021 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Jak se starat o turbo

Moderní motory jsou tlačeny ekonormami k tomu, aby produkovaly co nejméně emisí. Většina výrobců to řeší snížením objemu motoru, jehož nízký výkon “dohání” pomocí turba. To ovšem při nesprávném zacházení dokáže provoz vozu pořádně prodražit. Jak se tedy k turbomotoru chovat, abychom se pak v servisu nepodivovali nad pětimístnou sumou u položky “Výměna turba”? 

Princip turba a jak se k němu správně chovat?

Princip fungování turba v autě 

K pochopení problémů, které mohou s turbodmychadlem nastat, je dobré porozumět tomu, co se v této komponentě odehrává. Jaký je princip fungování turba? Výfukové plyny, které proudí z motoru ven, na své cestě roztáčejí turbínové kolo, které je na stejné hřídeli, jako kolo sací. To nasává vzduch proudící sáním zvenku, zvyšuje jeho tlak a tím i výkon celé pohonné jednotky. Je-li tlak výfukových plynů malý (v nízkých otáčkách motoru), turbínové kolo se otáčí pomalu a tím ani sací kolo nemůže zvyšovat tlak a klade nasávanému vzduchu spíše odpor.

Zhruba kolem 1 800 otáček u naftového a 2 500 otáček u benzínového motoru, se situace dramaticky mění. Turbo se dostává “do záběru” a auto jakoby najednou ožije. Když tedy v nízkých otáčkách sešlápnete plyn až na podlahu, tak se obyčejně chvíli nic zvláštního neděje (turbo se roztáčí) a pak jakoby zničehonic auto prudce vystřelí dopředu (turbo začalo zvyšovat tlak). V nízkých otáčkách motoru je účinnější tzv. kompresor. Jaký je rozdíl mezi turbem a kompresorem si můžete přečíst zde.

Olej je základ 

Možná to takto zní jednoduše a takové turbo rozhodně nevypadá jako nijak citlivá součást motoru. Opak je pravdou! Jelikož turbodmychadla běžně při svojí práci dosahují vysokých hodnot otáček za minutu (i přes 250 000), zahřívají se na teploty přesahující i 800 °C. Proto je třeba pořádné chlazení kluzných ložisek, na kterých je uchycena hřídel spojující turbínové a sací kolo. Oním chladivem je obvykle obvykle olej, jehož oběh zajišťuje olejové čerpadlo. V tuto chvíli už možná těm znalejším dochází, kde je problém, tedy spíše problémy. 

Dokud olej proudí, tak v pohodě 

Rozpálená ložiska turbodmychadla potřebují neustálý přísun nového, chladnějšího oleje, který teplo odebírá a poté ho odevzdá v olejovém chladiči. Jenže v okamžiku, kdy se vypne motor, ustane i práce olejového čerpadla, které netlačí olej přes ložiska. Ta rychle ohřejí olej, který neodtéká, na vysokou teplotu. Ten si to nenechá líbit a začne tzv. karbonovat. To znamená, že se v něm začnou vytvářet tvrdé a hrubé částečky.

Co to má za následek je asi jasné - tyto částečky začnou vybrušovat ložiska, která díky tomu mají za nějaký čas vůli. To se někdy projeví pískavým zvukem, jenž je předzvěstí brzké návštěvy servisu. Proto je dobré nechat turbo po delší jízdě, kdy bylo “v záběru”, dochladit. Pokud tedy z dálničních 160 km/h prudce zastavíte u stojanu benzínky, není od věci nechat motor ještě minutu, dvě běžet. Případně posledních pár kilometrů uspěchané jízdy jet skutečně piánko. 

Poctivé výměny oleje 

Výše zmíněné dochlazování můžete poctivě provádět po každé jízdě, ale bude to k ničemu, když nebudete dodržovat intervaly výměny oleje, jeho správnou specifikaci a množství. Malé kovové částečky, které se začnou v oleji po čase hromadit totiž mají dost podobný účinek, jako již zmíněné karbonování. Turbo bude opět dostávat na frak, stejně jako zbytek motoru mazaný něčím, co už mělo být dvakrát vyměněno. Odlišná specifikace oleje může nedostatečně chladit z důvodu odlišných vlastností a viskozity. A malé nebo naopak příliš velké množství oleje v motoru není nikdy dobré a trpí tím opět nejen turbo, ale i pohonná jednotka jako celek. 

Nechte ho zahřát 

Ještě jeden faktor je u motorů s turbodmychadlem důležitý. A tím je příliš nízká teplota. Prudké vytáčení motoru za studena nutí dmychadlo k činnosti, ale olej ještě není zahřátý na optimální teplotu, nemůže správně proudit a chladit. Turbo (a opět nejen to) tak pomalu, ale jistě dostává záhul a jeho životnost rapidně klesá

Tak jak teda? 

Možná ve vás náš článek probudil pocit, že při pořízení vozidla s turbodmychadlem jste vždy “jednou nohou v servisu”. Nemusí tomu tak být, stačí jen občas trochu přemýšlet a chovat se ke svému vozu tak, aby nedostával zbytečně zabrat. Dokud je motor studený, tak ho zbytečně nevytáčet. Když naopak turbo zahřejete svižnější jízdou, tak ho nechat po zastavení chvíli dochladit. Olej měnit v předepsaných intervalech, nekupovat ten nejlevnější a především vybírat správnou specifikaci.

Zdroj médií: pxhere.

Podobné články