🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Stabilizátor paliva do motorky, auta i sekačky

14. 4. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Paliva obecně v čase degradují, což je problém. Aby se předešlo problémům se startem, nebo během motoru na starší benzín, dá se pomocí chemie jeho životnost prodloužit.

Stabilizátor paliva do motorky auta i sekačky

Životnost paliv se liší v závislosti na obsahu biosložky. U nafty B7 jsou to tři měsíce, B30 dva měsíce a B100 byste měli spotřebovat do jednoho měsíce od natankování. Benzín to má o něco jednodušší, tam platí doba tří měsíců pro všechny, které mají biosložku tvořenou biolihem. Pokud potřebujete skladovat palivo déle, vezměte raději benzín s biosložkou ETBE, která nedegraduje (například Verva 100).

Stabilizátor paliva pro delší skladování benzínu

Pro skladování delší než tři měsíce doporučujeme jednak vzít raději benzín s ETBE, a pak také palivo aditivovat stabilizátorem, který zabraňuje degradaci biosložky. Palivo je proti biosložce a jejím negativním účinkům připraveno již z výroby, obsahuje aditiva, která oddálí stárnutí biolihu (případ klasického Naturalu 95). Jenže ta se po čase vyčerpají, benzín začne degradovat biologicky a začnou se v něm tvořit úsady. Líh na sebe navíc váže vodu ze vzduchu, což je také gigantický problém. Voda se totiž má tendence oddělovat od zbytku paliva, takže v nádrži jsou pak dvě nepromíchané složky. Navíc voda, jak je známo, způsobuje korozi.

Stabilizátor paliva vlastně krom jiného dodá do benzínu další aditiva, pro zabránění degradace biolihu a tvorbě úsad biologického i nebiologického původu. Datum spotřeby se tedy prodlouží, a to nikoliv formálně, ale prakticky.

Z naší redakční zkušenosti:

  • Benzín Natural 95 s klasickou biosložkou, určený do generátoru a ošetřený Xeramix Fuel Stabiliser, vydržel 19 měsíců v uzavřeném kanystru v chladu a bez přístupu slunečního záření. Generátor ho bez problém zvládl všechen spálit.
  • Verva 100 s aditivem Briggs and Stratton Fuel Fit funguje i po dvou letech v motorové pile s dvoutaktním motorem. Smíchání s olejem probíhá vždy před natankováním do pily. Skladování paliva v chladném sklepě.
  • Natural 95 bez jakýchkoliv aditiv v motorce s karburátorem znemožnil start po zimní odstávce, tedy zhruba po pěti měsících. Bylo nutné karburátor vyčistit ultrazvukem. Další zimy byl Natural 95 smíchán s Xeramix Fuel Stabiliser a problémy přestaly.

Jak skladovat paliva?

Obecně je velmi fajn jakékoliv palivo skladovat podobně jako víno – v suchém chladnějším prostředí, kam nemůže sluneční světlo. Použijte na to klidně levný plastový kanystr, ale je-li to možné, naplňte ho co nejvíc, ať v něm je jenom minimum vzduchu. Volný prostor totiž umožňuje vzdušné vlhkosti vysrážet se a smíchat se s palivem, respektive s biosložkou, která vodu pohlcuje. Přidáním stabilizátoru nic nezkazíte a pokud plánujete skladování třeba na půl roku a více, rozhodně doporučujeme vzít palivo s ETBE, nikoliv s biolihem.

Zdroj info: Stihl, Husqvarna, Benzina, Shell.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články