Po trochu divoké době let devadesátých a první polovině nultých se výrazně zlepšila kvalita paliv na čerpacích stanicích v Česku. V roce 2024 bohužel opět klesla, a to docela zásadně.
Jak dopadly kontroly kvality paliv v roce 2024?

Články na téma biosložka v palivech:
- Babiš bude mít těžké spaní - vláda zrušila povinnou biosložku v palivech
- Zrušení biosložky v palivech – kdy budeme tankovat čistý benzín a naftu?
- Biosložka v naftě a benzínu – proč to nedává smysl?
- Kde koupit benzín a naftu bez biosložky?
- Kde je možné tankovat benzín bez biosložky
- Stabilizátor paliva do motorky, auta i sekačky
- Kde tankovat naftu bez biosložky
- Nafta XTL a B10
- Kvalita paliv u nás klesla - právě čtete
Kvalita paliv se zhoršila
České obchodní inspekce kontroluje každý rok čerpací stanice, kde odebírá palivo a testuje, jestli plní požadované jakostní normy. Následně pokutuje provozovatele čerpacích stanic, kteří nedodrželi potřebné normy a limity. ČOI v roce 2024 hodnotila 2 542 vzorků, přičemž nevyhovělo 1,7 %. Jak na tom byly české čerpačky v letech předchozích? V roce 2023 neprošlo 0,4 % vzorků, ještě o rok dříve (2022) to bylo 0,5 %. Čím je nárůst způsoben? Pozornost se obrací k biosložce, tedy k ethanolu, jehož podíl v palivu stoupl až na 10 % u běžně prodávaného paliva SUPER BA-95. Je otázka, na kolik se jedná pouze o spekulace. Tak jako tak to nic nemění na faktu, že pokud vzorek paliva neplní požadované parametry, je to problém distributora.
- Mohlo by vás zajímat: Syntetická paliva mohou zachránit evropský autoprůmysl
Biosložka a benzín E10
Sama o sobě není biosložka, tedy bioethanol, ničím špatným. Vzniká kvašením biomasy a přidává se do benzínu jako taková ekologická úlitba. Většinu paliva tak tvoří produkt vzniklý klasickou cestou, tedy frakční destilací ropy a malá část je bioethanol, který není třeba nikde těžit, převážet a složitě upravovat. Smísením obou složek pak vzniká klasický benzín, který koupíte na čerpací stanici.
Biosložka má několik nevýhod. Předně docela rychle degraduje, protože na sebe váže vodu, čímž vznikne nechutná gelovitá hmota, která ucpává vstřikovače. U některých aut benzín E10 naleptává těsnění, případně hadice, nicméně drtivá většina vozů si s ním bez problémů poradí. Dalším negativem biosložky je, že má nižší výhřevnost, přičemž právě výhřevnost je podstatná pro výkon i spotřebu. Čím více tepla se z paliva povede dostat, tím lépe a efektivněji spalovací motor funguje.
- Přečtěte si také: Benzín E10 a motorky – je to problém?
Biosložka nebyla zdaleka jediný problém
Hned 7 z 25 čerpacích stanic, kde byly zjištěny nedostatky, mělo problém s ukazatelem jakosti „kyslíkaté látky a kyslík – ethanol“. Což rozhodně není většina. Dále ČOI zaznamenala nesplnění ukazatelů jakosti u nafty a v jednom případě (respektive ve dvou případech na jedné čerpací stanici) i u CNG, kde byl zjištěn příliš vysoký obsah vody. Jedna čerpací stanice dostala pokutu i za nesprávné zaokrouhlování částky při placení, kdy „Při konečném účtování prodaného výrobku byla celková částka 165,48 Kč zaokrouhlena na částku 166,00 Kč místo 165,00 Kč, čímž vznikl rozdíl 1,00 Kč v neprospěch spotřebitele.“
Zdroj médií: Depositphotos.