Evropská unie se v kontextu boje s globálním oteplováním už před lety rozhodla přimíchávat do prodávaného benzínu a nafty biosložku. Mezi odborníky se kvůli tomu v podstatě neustále vedou dlouhé diskuze o tom, zda má tento záměr v praxi významnější opodstatnění a jaké motory na palivo s příměsí biosložky doplácí.
Jak je to s naftou XTL a B10
Články na téma biosložka v palivech:
- Babiš bude mít těžké spaní - vláda zrušila povinnou biosložku v palivech
- Zrušení biosložky v palivech – kdy budeme tankovat čistý benzín a naftu?
- Biosložka v naftě a benzínu – proč to nedává smysl?
- Kde koupit benzín a naftu bez biosložky?
- Stabilizátor paliva do motorky, auta i sekačky
- Kde tankovat naftu bez biosložky
- Nafta XTL a B10 - právě čtete
Od roku 2018 na základě evropské směrnice platí, že čerpací stanice ve všech unijních státech musí povinně prodávaná paliva jednotně označovat. Standardně se na českých čerpačkách řidiči v případě nafty setkávají se symbolem B7 ve čtverci, což v praxi znamená, že takové palivo může obsahovat až 7 procent biosložky. Symbol B uvádí zkratku pro bio složku a číslice 7 má uvádět maximálně přípustný obsah biosložky.
Třeba v Německu ale některé čerpací stanice začínají do praxe uvádět naftu s označením B10. Vzhledem k výše uvedenému jde tedy o palivo, které může obsahovat až 10 procent biosložky. Počet takových čerpacích stanic, které diesel s označením B10 na německém území nabízí, však postupně roste. Jde ale o jejich dobrovolný počin, neboť povinný prodej nafty B10 minimálně zatím ani v Německu stanoven není.
Zvládne vaše auto naftu B10?
A to mimo jiné proto, že pro některé vozy může být nafta B10 vyloženě nebezpečná. Uvědomuje si to i německé ministerstvo pro životní prostředí, které již motoristy varovalo, aby si před tankování této nafty ověřili, zda takové palivo jejich auto vlastně vůbec zvládne, což je v praxi zjistitelné třeba z vnitřní strany dvířek od palivové nádrže. Druhou možností je návod k obsluze vozidla, kde je taková informace rovněž poměrně pohodlně dohledatelná.
V každém případě ale platí, že většina starších vozů by naftu B10 zvládat dlouhodobě nemusela. Problém by s ní však neměly mít auta od francouzských automobilek, které byly vyrobené po roce 2000. Týká se to tedy třeba společností Renault, Peugeot nebo Citröen, a i proto je nafta s označením B10 ve Francii již nyní poměrně běžně dostupná. Třeba Škodovky nebo Volkswageny ale mají s naftou B10 většinou problém a podobně je to také v případě automobilky Mercedes, která se rovněž k naftě B10 staví poměrně zdrženlivě.
Jak je to s naftou XTL
Kromě nafty B10 se ale stále častěji hovoří také o motorové naftě, která nese název označení XTL. Jedná o syntetické palivo, které se v praxi získává třeba z uhlí, zemního plynu nebo pomocí elektřiny z vody a CO2. Taková výroba ale v dnešní době není příliš ekonomicky výhodná a udržitelná, a proto parafinická nafta obvykleji vzniká z hydrogenačně rafinovaných rostlinných olejů.
Jedná se hlavně o kuchyňský olej a v některých případech také olej palmový. Dopady použití tohoto paliva však ještě nejsou příliš expertně ověřené a pokud se motorista rozhodne takové palivo do svého auta natankovat, měl by ještě před tím kontaktovat výrobce a ověřit si s ním, zda mu kvůli naftě XTL v praxi nehrozí technické problémy.
Zdroj médií: Depositphotos.