PRÁCE 🧰

Vstřikovače – věčný problém, proč se někdy kazí?

18. 1. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Jednou z těch dražších závad, které mohou zejména naftové motory potkat, jsou špatné vstřikovače. Komponenta, která umí hodně pomoci spotřebě i hladkému chodu agregátu, ho ale může i popravit.

Vstřikovače – riziko moderních motorů

S tím, jak stoupal tlak na snižování emisí motorů, měnil se i způsob přípravy palivové směsi. Od nepřímého vstřikování do sání nebo předkomůrky jsme se dostali ke vstřikování rozprášeného paliva přímo do válce. Nese to s sebou i potřebu vyšších vstřikovacích tlaků a velmi jemných trysek, které rozstřikují v podstatě „palivovou mlhu“.

Přišly i nové systémy dopravy paliva, přičemž největší revolucí byl asi common-rail. Jemná technika vstřiků, kde hrají roli tisíciny milimetru, je logicky velmi citlivá, ačkoliv vstřikování probíhá tlakem až přes 2000 barů.

Proč se vstřikovač porouchá?

Delikátní elektromechanika je velmi citlivá na jakékoliv nečistoty. Vstřikování musí probíhat extrémně přesně, aby bylo možné správně a rovnoměrně rozprášit dávku paliva. Jakákoliv nepřesnost se projeví v hrubším chodu motoru, vyšší spotřebě a časem může zapříčinit i velmi drahou poruchu, například propálení dna pístu.

Jedna věc jsou nečistoty v palivu – typicky na to více trpí vznětové motory. Ještě zhruba patnáct let nazpět to u nás s kvalitou nafty nebylo nikterak slavné, ale současná situace je daleko lepší. Problém je i biosložka, která už není povinná, ale ještě do nedávna byla. Bohužel, právě methylestery kyselin z řepkového nebo palmového oleje způsobovaly zalepení vstřikovačů a jejich nesprávný chod. Stejnou neplechu umí natropit jakákoliv mechanická nečistota v naftě, pokud majitel auta nemění pravidelně palivový filtr. Ten časem, pokud je ucpaný, začne nečistoty propouštět a to je pro vstřikovače obvykle konečná.

Dostáváme se tím k dalšímu faktoru, který bohužel sebečistší nafta nemůže ovlivnit. Pokud auto samo generuje nečistoty, je to pro vstřikovač opět obří riziko. Jedná se třeba o drobné špony z palivového čerpadla, které opět propustí starý palivový filtr. Když se to stane třeba při nájezdu kolem 200 000 kilometrů, majitel auta sice nadšený nebude, ale repase vstřikovačů za deset tisíc to vyřeší. Netrvá dlouho a závada se opakuje, bohužel zcela zbytečně, protože společně s repasí nebo výměnou vstřikovačů je nutné ideálně i vyčistit celý systém od nečistot, nebo alespoň vyměnit palivový filtr.

Jak se projevují špatné vstřikovače?

Jestli je se vstřiky něco špatně, vám sdělí přesněji spíš specializovaný servis, respektive diagnostika vstřikovačů. Typické příznaky ale jsou:

  • Hrubší chod motoru – způsobuje to nesprávné dávkování a rozptýlení paliva. Časem to může způsobit i vyšší tepelné namáhání části pístu a jeho propálení.
  • Vyšší kouřivost – horší dávkování paliva znamená i jeho horší spalování a následné dohořívání ve výfuku. Namísto zmíněné mlhy totiž vstřik pouští do válce třeba malé kapky, které nestihnou celé shořet.
  • Zvýšená spotřeba – zcela běžně o půl litru až litr na sto kilometrů.
  • Špatné studené starty – zejména v zimním období se mohou porouchané vstřikovače projevit tím, že vůz startuje třeba i několik sekund, někdy nemusí nastartovat vůbec.
  • Nouzový režim motoru – toto se typicky stává při požadavku na plný výkon a při vyšších otáčkách. Ucpané vstřikovače nezvládnou poskytnout agregátu dostatek paliva, což řídící jednotka vyhodí jako chybu a přepne do nouzového režimu. Pozor, podobné chování bude vůz vykazovat i při poruše regulace turbodmychadla.

Zdroj info: denso, dieselnet.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články