PRÁCE 🧰

Závada termostatu a její projevy

2. 10. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Závada termostatu není většinou nic, kvůli čemu byste nedojeli do cíle cesty. Ale v případě, že ji neřešíte, může si časem vynutit daleko dražší opravu, než výměnu termostatu za pár stovek.

Jak poznat závadu termostatu auta

K čemu slouží termostat?

Každý spalovací motor produkuje teplo, které je závislé na tom, kolik práce po motoru chceme a na dalších faktorech. Toto teplo potřebujeme samozřejmě někam odvádět, tudíž motor chladíme, nejčastěji kapalinou v chladicím okruhu. Kapalina se nám ohřívá a protéká skrze radiátor, kde teplo opět distribuujeme jinak, tentokrát už do vzduchu, kde se rozptýlí.

Malý a velký okruh

Jako optimální se konstruktérům motorů jeví teplota chladicí kapaliny zhruba 90 °C. Většina auta má dva chladicí okruhy – malý a velký. První jmenovaný slouží k tomu, aby se agregát rychle ohřál. V podstatě vyřazujeme ze hry chladič a kapalina cirkuluje jen vedením k termostatu, přes topení a pak rychle zpět do motoru. Jakmile se kapalina blíží provozní teplotě, tedy asi při 85 °C, začne termostat otevírat a pouštět kapalinu do velkého chladicího okruhu, kde je radiátor, ve kterém dochází ke zmíněnému vyzařování tepelné energie do přes jeho žebra proudícího vzduchu. Je tím zajištěno chlazení motoru. Plné otevření nastává při asi 95 °C.

Termostat tedy má za úkol částečně regulovat teplotu chladicí kapaliny, zajistit, aby došlo k jejímu ohřátí co nejrychleji, ale zároveň aby se nepřehřívala a měla možnost teplo efektivně odvádět od motoru. Když tedy termostat nefunguje správně, bude logicky zlobit právě teplota chladicí kapaliny.

Závada většinou neznamená nutnost okamžitého řešení

Naštěstí jsou termostaty stavěné obvykle tak, aby v případě jejich závady přišlo to menší zlo, tedy že se motor nebude přehřívat, ale spíš bude mít problém se dostat na provozní teplotu. Vadný termostat totiž typicky zůstává otevřený. Může však nastat i ten horší případ, tedy přehřívání motoru, což je o poznání komplikovanější, protože auto je v důsledku toho prakticky nepojízdné.

Teď jak poznat, že je něco špatně, že? Nejlepším vodítkem bývá teplota chladicí kapaliny, tedy její ukazatel. Zde je ideální, když auto umí teplotu i napsat numericky, což třeba novější škodovky zvládají, ačkoliv je pravda, že nevíme, jak moc přesný údaj to je a jestli skutečně odráží realitu. Ručičkové ukazatele jsou stavěné tak, aby lidé nepanikařili, protože při jízdě do kopce by se rafička malinko vychýlila doprava, jelikož teplota by rostla, kdežto jízda z kopce by způsobila pravý opak. Obvykle tak ukazatel teploty chladicí kapaliny záměrně ukazuje víceméně pořád optimální teplotu a až když dojde k problému, vychýlí to rafičku patřičným směrem. Tak jako tak by podle toho měl řidič poznat, že je něco v nepořádku. Při poruše termostatu totiž teplota chladicí kapaliny obvykle dost kolísá, což se projeví právě i na příslušném ukazateli.

Spousta moderních aut bohužel teplotu chladiva neukazuje. Zde už je pak na automobilce, aby zajistila, že se k uživateli dostane potřebná informace. Řídící jednotka tak může třeba rozsvítit varovnou kontrolku. Pakliže se tak nestane, může být jistým vodítkem chování topení – při jízdě nefouká zdaleka tak teplý vzduch, jako když vozidlo stojí, což značí, že termostat zůstal v otevřené poloze. Když bude naopak zablokovaný v poloze uzavřené a nepustí horkou chladicí kapalinu do velkého okruhu, teplota naroste a pravděpodobně se rozsvítí kontrolka vysoké teploty chladicí kapaliny. Pozor ale na to, že ta samá kontrolka také velmi často varuje při nedostatku chladicí kapaliny, což je zase úplně jiný problém, který se termostatu vůbec netýká a je třeba hledat problém jinde.

Oprava termostatu – proč ji neodkládat?

Motor je stavěný na určitou provozní teplotu, která když kolísá, není to zcela optimální stav. Může docházet ke zvýšenému opotřebení, vyšší spotřebě oleje, ale především je to riziko pro filtr pevných částic. Při nedostatečně ohřátém agregátu totiž řídící jednotka nespustí regeneraci, takže v DPF filtru se hromadí saze, což může způsobit i jeho ucpání a nutnost výměny této komponenty, která vyjde často na vyšší desítky tisíc korun. Na začátku toho přitom byl „jen“ vadný termostat, což je součástka, jejíž cena se pohybuje v řádu stokorun. Máte-li podezření, že váš vůz má špatný termostat, můžete v klidu dojet do cíle cesty, pakliže se motor nepřehřívá. Opravu však zbytečně neodkládejte.

Zdroj info: jdpower, accuratecars.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články