Barvy chladicích kapalin

21. 9. 2021 2 min. čtení Tipy a rady Jak vybrat chladicí kapalinu Druhy chladicích kapalin Rádce motoristy

Chlazení motoru je důležité pro jeho udržování ve správné teplotě, která má vliv na životnost, výkon, spotřebu a spoustu dalších věcí. Aby chladicí systém fungoval dlouhá léta tak, jak má, je dobré mu dopřát tu správnou chladicí kapalinu.

Barvy chladicích kapalin

Aby to celé bylo jednodušší a uživatelsky přívětivé, jsou chladicí kapaliny rozděleny podle barev. Každá barva znamená odlišné složení a tím pádem i vlastnosti, proto platí jednoduché pravidlo - nemíchat barvy a dát tam tu jednu správnou.

Barvy chladicích kapalin a jejich označení

  • Žlutá G10 - pro starší motory, které nemají hlavy ze slitiny hliníku
  • Modrozelená G11 - pro novější motory, které mají hlavy ze slitin hliníku
  • Červená G12 - pro novější motory s hliníkovými hlavami
  • Fialová G12+ - shodné vlastnosti s červenou, liší se jen barvou
  • Fialová G12++ - stejná jako G12+, ovšem navíc se silikáty
  • Fialová G13 - pro nové vozy, zvýšená ochrana proti korozi

Kapaliny G10 a G11, tedy ty starší, by se obecně měly měnit zhruba co dva až tři roky. Zbytek, tedy ty novější, po pěti letech. Teď k té poučce o nevhodnosti míchání barev - ta platí a třeba takovou G13 nelze mísit s jinými barvami, jen s fialovými kapalinami (tedy G12+, G12++), pokud to výrobce dovoluje.

Pozor na intervaly výměny

Ohledně intervaly výměny je dobré se neřídit úplně barvou kapaliny, ale autem. Starší a ne tak přesně vyrobené motory propouštěly do chladicího systému malé množství oleje a spalin. Docházelo k mísení kapaliny s látkami, které její vlastnosti postupně degradovaly. Proto byla předepsána výměna po dvou až třech letech. Jestliže tedy do Škody 1000 MB nalijeme moderní chladicí kapalinu, je nutné ji po dvou letech provozu minimálně zkontrolovat a změřit její pH.

Voda ze studny chladiči neublíží

Použití nevhodné kapaliny nebo jejich míchání, může mít za následek poruchu chladicího systému - nejčastěji to odskáče těsnění pod hlavou a kovové části chladicího systému. Populárním mýtem je i poučka o nevhodnosti kohoutkové vody v systému. Není to tak úplně pravda, pokud není voda extrémně tvrdá, nic se pravděpodobně nestane, většina chladicích kapalin v sobě má i látky, které jsou schopny eliminovat negativní účinek vápenatých iontů. Klasická pitná voda opravdu autu neublíží.

Zdroj médií: Depositphotos.
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články