Chladicí kapalina typ D (G12)

24. 6. 2021 2 min. čtení Tipy a rady Jak vybrat chladicí kapalinu Druhy chladicích kapalin Rádce motoristy

G12, nazývaná také Typ D, se používá ve starších autech a její barva je červená. Používat se začala ještě v devadesátých létech, ale dnes už se do chladicích systémů nových vozů dávají kapaliny jiné.

Chladicí kapalina typ D (G12)

Co obsahuje kapalina G12?

Důvodem zavedení červené kapaliny by nástup agregátů, které byly stavěny z hliníku a obecně měkčích kovů. Základem nemrznoucí kapaliny G12 je ethylenglykol, který je znám také jako laciná náhražka alkoholu. Není to ale optimální, protože oproti ethanolu má několik nevýhody. Tou nejzásadnější je, že tělu úplně neprospívá, neboť to ho metabolizuje na kyselinu glykolovou a kyselinu šťavelovou. Požití větších dávek ethylenglykolu je nebezpečné, ale dá se s úspěchem použít klasického tvrdého alkoholu. Samozřejmě v přiměřených dávkách, aby nedošlo k akutní otravě alkoholem.

Jako u ostatních chladicích kapalin i tady se používají nejrůznější aditiva. Ta samozřejmě zabraňují korozi kovových komponent a degradaci materiálu gumových těsnění v systému. Kapalina G12 nikdy neobsahuje dusitany, fosfáty, silikáty, aminy a borax. Vždy ale má v sobě obsažena nějaké složky, které mají za úkol snížit pěnění.

Výměna po pěti letech

Často se u chladicí kapaliny G12 uvádí, že se může měnit až po pěti letech, eventuálně po 250 tisících najetých kilometrů. To není tak úplně tím, že by byla kapalina odolnější, ale spíše přesností výroby moderních motorů a jejich utěsněním. Starší agregáty totiž zcela běžně propouštěly do chladicího okruhu olej a spaliny z motoru. Tím, jak se tyto látky dostávaly do chlazení, kapalina postupně degradovala. U novějších motorů se to v takové míře neděje, takže je možné skutečně jezdit pět let s jednou náplní.

Pro skladování jsou doporučeny neprůhledné, vzduchotěsné nádoby a teplota do 30°C. Prodává se většinou v balení 1, 3, 4, 5, 10, 25 a 1000 litrů.

Zdroj médií: Depositphotos

Podobné články