Chladicí kapalina typ F (G12+)

7. 7. 2021 2 min. čtení Tipy a rady Jak vybrat chladicí kapalinu Druhy chladicích kapalin

Chladicí kapalina G12+ je prakticky stejná, jako její předchůdkyně, tedy G12. Liší se vlastně akorát zbarvením.

Chladicí kapalina typ F (G12+)

Co obsahuje kapalina G12+?

Dnes už je kapalina G12+ prakticky nepoužívaná, její místo nahradily modernější, typicky třeba G13, která je víc "eko". Stejně jako její červená předchůdkyně, i fialová G12+ je kompatibilní s moderními motory a chladicími systémy, kde je hojně využíván hliník z důvodu snížení hmotnosti. Základem je ethylenglykol, která je tělu při požití větší dávky nebezpečný. Neobsahuje nitráty, fosfáty, aminy, boráty, silikáty, ani další minerální aditiva. Taktéž obsahuje přísady proti pěnění a přísady, které zabraňují tvorbě minerálních usazenin. Podle starého mýtu by se měla do chladiče lít výhradně destilovaná voda, což už dnes není nutné a kohoutkovou ničemu neublížíte. Minimálně moderní chladicí kapaliny jsou na to stavěné a umí si s tím poradit.

Vlastnosti chladicí kapaliny G12+

Pokud ji naředíme vodou v poměru 1:1, měla by G12+ zvládnout mráz i -38 °C. Pokud by se náhodou stalo, že teplota klesne i pod tento bod, nezmrzne obsah chladiče na kámen, ale začne postupně jakoby gelovatět a houstnout. Bod varu má tahle směs 172 °C, což je dostatečně vysoko i pro hodně namáhaný motor.

Měnit se může G12+ po pěti letech, ačkoliv to není tak úplně vlivem kapaliny samotné, jako spíše moderních motorů, které chladí. Ty jsou totiž vyrobeny s dost slušnou přesností, takže nehrozí jako u starších agregátů, že by se do chladicího okruhu ve větší míře dostával olej, eventuálně produkty spalování palivové směsi. Není ale od věci jednou do měsíce zkontrolovat hladinu chladicí kapaliny, aby byli jisté, že neubývá.

Pro skladování jsou doporučeny neprůhledné, vzduchotěsné nádoby a teplota do 30°C. Prodává se většinou v balení 1, 3, 4, 5, 10, 25 a 1000 litrů.

Zdroj médií: Depositphotos

Podobné články