Stalo se to možná už většině řidičů – rozsvítila se kontrolka motoru, auto ztratilo výkon a nechtělo se rozjet ani na 90 kilometrů za hodinu. Ano, tak nějak vypadá nouzový režim.
Co je nouzový režim auta?
Články na téma odhalení závad a chyb na autě:
- Co je nouzový režim v autě
- Jak poznat vadný čep řízení
- Vstřikovače – riziko moderních motorů
- Jak poznat závadu termostatu auta
- Palivové čerpadlo ničí jízda s téměř prázdnou nádrží
- Nefungují parkovací senzory? Příčina je často banální
- Jak vypnout nouzový režim auta? - právě čtete
- Kulový čep řízení – jak poznat, že je špatný?
Na první dobrou je asi jasné, že se to neděje jen tak, pravděpodobnou příčinou bude tedy závada. Do nouzového režimu přepíná vůz řídící jednotka, a to proto, aby řidič mohl dojet do cíle cesty nebo nejbližšího servisu. Je třeba zdůraznit, že porucha nebude úplně banální. Tento zvláštní režim slouží částečně i k tomu, aby řidič pochopil, že se děje něco závažného. Na rozsvícenou kontrolku motoru spousta řidičů nereaguje, ale pokud vůz znatelně ztratí výkon, pravděpodobně už to zaregistrují. Přepnutí je náhlé a pokud je zrovna motor v zápřahu, vozidlem to znatelně cukne.
Ve většině případů přepíná auto do nouzáku při poruše motoru nebo převodovky. U manuálních skříní ne, děje se to výhradně u automatů. Nouzový režim zároveň odpojí některé méně důležité systémy vozidla. Typicky například klimatizaci, bezdrátové nabíjení telefonu a podobně. Auto také naschvál omezí výkon motoru, to aby bylo možné se nějak dokodrcat domů a nezůstali jste viset třeba na dálnici.
Jak zrušit nouzový režim?
Obvyklou starostí řidiče, který se s nouzákem setkal, je, jak se ho zbavit v naději, že se jedná o ojedinělou závadu nebo chybu. Někdy stačí vypnout a zapnout motor, pomůže, když vystoupíte z auta a zamknete ho. Jistotou je odpojit autobaterii a zmáčknout pedál brzdy, aby se vybil zbytkový náboj. Po příštím nastartování motoru by mělo vše fungovat jako by se nic nestalo. Pozor na to, že možná zmizel nouzový režim, nicméně závada patrně nikoliv. Existuje docela vysoká pravděpodobnost, že dříve nebo později se chyba objeví znovu a řídící jednotka opět přepne do nouzáku.
Jaké závady způsobují nouzový režim?
Obvykle je podezřelé cokoliv na motoru. Typicky se jedná o EGR, vstřikovače, někdy turbo (ale to obvykle řidič zaznamená). Dost často jsou to závady na elektronice, ale může to být i jenom špatný kabel, zoxidovaný nebo vypojený konektor. Nouzový režim neznamená automaticky, že řešení problému bude stát desetitisíce korun. Pakliže je to třeba zmíněný EGR, postačí ho často jenom vyčistit a závada je pryč. Pro bližší určení příčiny stačí napojit auto na diagnostiku, která vypíše seznam závad. Z nich pak lze usuzovat, co je špatně.
Zdroj médií: Depositphotos.