🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Jak se liší cenovka ročních kupónů MHD

13. 4. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Cena ročních kupónů městské hromadné dopravy se v jednotlivých městech České republiky citelně liší. Nejdráže je v Chomutově, obyvatelé Kolína ale jezdí úplně zadarmo.

Cena ročních kupónů MHD

Městskou hromadnou dopravu využívá po celé České republice stále více lidí. Hlavně ve velkých městech jde často o velmi vítanou alternativu k autům a často není ani divu.

Všudypřítomné zácpy mnohdy komplikují život motoristům, a proto se řada z nich raději přemisťuje do autobusů, tramvají nebo třeba trolejbusů. K tomu se občas přidávají i nekonečné problémy s parkováním, mezi které se řadí zejména nedostatek parkovacích míst a někdy i vysoké ceny parkovného, jež dokáží běžnou cestu do práce nebo za zábavou rovněž pořádně znepříjemnit.

Bez cenově dostupných ročních kupónů to nepůjde

K tomu, aby se část motoristů skutečně do městské hromadné dopravy přesunula, je však zapotřební splnit celou řadu důvodů. Mezi ty hlavní se bezesporu řadí i cena jízdného. Pokud se řidič rozhodne trvale přesunout z auta do autobusu či třeba trolejbusu, bezesporu bude nahlížet i na cenu ročního kupónu. Ten je totiž v naprosté většině případů cenově nejvýhodnější.

Cenová politika dopravních podniků v jednotlivých městech České republiky je však velmi rozdílná, a i proto je vhodné zjistit, jaká města jsou v tomto ohledu nejlevnější, a jaká jsou na druhé straně zase nejdražší.

Téma v podobě cen ročních kupónů MHD je velmi aktuální zejména v Praze. Tamní politici totiž aktuálně diskutují, zda a případně o kolik se cena roční lítačky zvedne. Už léta totiž platí, že roční kupón v Praze aktuálně vyjde na pouhých 10 korun denně, neboť stojí celkem 3 650 korun. A to se některým politikům zdá jako příliš levné. Uvažuje se proto až o dvojnásobném zdražení, skutečná cenová změna ale zřejmě bude nižší, neboť tento návrh se nezdá jako politicky průchodný.

V Kolíně se jezdí zadarmo

Při pohledu do ostatních měst České republiky je ale zřejmé, že tu nejlevnější městskou hromadnou dopravu v rámci ČR Praha nemá. Nejlevněji totiž jezdí obyvatelé města Kolín, kde je městská hromadná doprava úplně zdarma. Kolín se tak jako jedno z mála měst s více než třiceti tisíci obyvateli v České republice vydal cestou, která je v rámci Evropské unie stále populárnější. Za jednu korunu na rok mohou městskou hromadnou dopravu využívat také obyvatelé města Frýdek-Místek.

Tím ale výčet českých měst s bezplatnou hromadnou dopravou končí. Poměrně solidní cenová politika je však nastavena také v Mladé Boleslavi (1 000 korun/rok), Třebíči (1 200 korun/rok) nebo v České Lípě (2000 korun/rok). Většina měst v České republice stanovila cenu ročního kupónu nejčastěji mezi 3 a 4 tisíci.

Draho je v Chomutově

Naopak a mnoho dražší městskou hromadnou dopravu mají v Chomutově (5 800 korun/rok), Děčíně (5 000 korun/rok), Opavě (4750 korun/rok), Brně (4 750 korun/rok) nebo Plzni (4 574/korun). V rámci České republiky se mezi poměrně cenově nákladná města řadí také Ústí nad Labem, Kladno, Ostrava, Teplice nebo Zlín.

Je otázkou, jak se ceny ročních kupónů MHD budou v rámci České republiky vyvíjet v dalších letech a měsících. Oblíbenost MHD sice zejména mezi mladou generací i díky udržitelnosti roste, na druhou stranu ale dopravním podnikům a městům často chybí finanční prostředky, aby provoz MHD dokázaly udržet na jen velmi nízkých cenových úrovních.

Provozování městské hromadné dopravy samo o sobě nebude nikdy ziskové. Jde o sektor, který je z velké části závislý na subvenčním systému. Na provoz tedy z dominantní většiny přispívají města z obecních rozpočtů. Pokud je cena ročních kupónů minimální, bude takový příspěvek ještě větší. Zadlužená města v rámci České republiky si ale mnohdy nemohou bezplatné kupóny dovolit.

Zdroj info: dpp.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články